خارش واژن

خارش واژن بین زنان بسیار شایع است. چندین علت احتمالی وجود دارد، از جمله تحریک، عفونت‌های قارچی و برخی بیماری‌های پوستی. فرج قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه از جمله لب‌ها، کلیتوریس، دهانه مثانه و دهانه واژن است. واژن لوله داخلی است که از رحم به فرج منتهی می‌شود. افراد ممکن است خارش اطراف فرج یا داخل واژن را تجربه کنند. علائم و درمان‌ به علت آن بستگی دارد.

تحریک یا واکنش‌های آلرژیک خارش واژن

واکنش‌های آلرژیک یکی از دلایل احتمالی خارش واژن است.

خارش خفیف فرج اغلب ناشی از استفاده از محصولاتی است که پوست حساس اطراف اندام تناسلی را تحریک می‌کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پدهای قاعدگی یکی از عوامل خارش واژن است.

مواد خاصی در لباس زیر می تواند باعث حساسیت و خارش واژن شود.

لباس زیر شسته شده با مواد شوینده معطر

کرم‌ها، صابون‌ها یا لوسیون‌ها، به خصوص مارک‌های معطر

کاندوم لاتکس

عطرها در دئودورانت‌ها یا دوش‌ها

خارش معمولاً پس از قطع مصرف این محصولات از بین می‌رود. محصولات بدون عطر و بدون عطر کمتر احتمال دارد که باعث تحریک شوند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی استفاده از محصولات را برای تمیز کردن واژن توصیه نمی‌کنند. واژن خود را تمیز می‌کند. دوش‌ها و سایر محصولات پاک کننده واژن می‌توانند باعث تحریک شوند و توانایی تمیز کردن واژن را مختل کنند.

اصطکاک یا ساییدگی ناشی از لباس زیر، چین‌های پوستی یا فعالیت جنسی نیز می‌تواند باعث خارش واژن شود.

از خاراندن یا مالیدن پوست در هنگام احساس خارش خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند خارش را بدتر کند.

افرادی که مشکوک هستند که ممکن است به لاتکس حساسیت داشته باشند، می‌توانند از پزشک خود در مورد جایگزین‌های کاندوم لاتکس سؤال کنند. کاندوم‌های بدون لاتکس برای خرید بدون نسخه و آنلاین .

عفونت‌های مخمری خارش واژن

بسیاری از زنان در طول زندگی خود یک عفونت قارچی واژن یا کاندیدیاز واژن را تجربه می‌کنند. عفونت‌های مخمری به دلیل رشد بیش از حد باکتری در واژن ایجاد می‌شود. عفونت‌های قارچی معمولاً جدی نیستند، اما علائم آن می‌تواند آزاردهنده باشد.

علائم رشد بیش از حد قارچی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

خارش یا سوزش واژن

ترشحات سفید یا شفاف بی بو

تحریک واژن

عفونت‌های قارچی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که چیزی تعادل باکتری‌ها را در واژن به هم بزند.

به طور معمول، تعادلی از باکتری‌های مفید و مخمر در واژن زندگی می‌کنند. باکتری‌ها مخمر را کنترل می‌کنند و از رشد بیش از حد آن جلوگیری می‌کنند. با این حال، زمانی که باکتری‌های واژن به درستی مخمر را کنترل نکنند، رشد بیش از حد ممکن است رخ دهد.

برخی از علل شایع عفونت‌های قارچی شامل تغییرات هورمونی، مانند در دوران بارداری یا به دلیل استفاده از کنترل بارداری هورمونی و استفاده از دوش است.

افراد همچنین می‌توانند با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به عفونت قارچی مبتلا شوند. داشتن سیستم ایمنی سرکوب شده یا دیابت کنترل نشده نیز ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش دهد.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت باکتریایی شایع است. اغلب زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی اتفاق می‌افتد که عدم تعادل باکتری‌های مفید طبیعی در واژن وجود داشته باشد.

افراد ممکن است BV بدون علامت داشته باشند. اگر علائم ظاهر شوند، ممکن است عبارتند از:

1. خارش، درد یا سوزش داخل واژن
  2. خارش در اطراف بیرون واژن
  3. ترشحات نازک سفید یا خاکستری واژن
  4. بوی نامطبوع به خصوص بعد از رابطه جنسی
  5. تشخیص تفاوت بین BV و عفونت قارچی می‌تواند دشوار باشد. اینجا بیشتر بیاموزید.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دلایل دقیق BV را نمی‌دانند، اما برخی فعالیت جنسی و دوش را با این بیماری مرتبط می‌دانند.

این بیماری بر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند تأثیر می‌گذارد، اما یک عفونت مقاربتی (STI) نیست.

بسیاری از زنان بدون اینکه بدانند BV دارند. اگر آنها باردار شوند این می‌تواند مضر باشد. اگر خانمی در دوران بارداری یا تلاش برای باردار شدن علائمی داشته باشد، باید به پزشک خود مراجعه کند تا علت را پیدا کند.

شرایط پوستی

بیماری‌های پوستی رایج می‌تواند باعث خارش واژن شود. این شامل:

• پسوریازیس
  • درماتیت سبورئیک
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • فولیکولیت
  • درموگرافی

خارش شدید اطراف فرج می‌تواند نشان دهنده لیکن اسکلروزوس یا لیکن پلان باشد.

اگر فردی به هر یک از این بیماری‌های پوستی مشکوک باشد، می‌تواند با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود برای یافتن بهترین استراتژی‌های درمانی همکاری کند.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی گروهی از عفونت‌ها هستند که فرد می‌تواند پس از تماس جنسی با فردی مبتلا به آن مبتلا شود.

بیماری‌های مقاربتی مختلف می‌توانند باعث خارش یا ناراحتی واژن یا فرج شوند، از جمله:

تب خال ناحیه تناسلی

تریکومونیازیس

زگیل ناحیه تناسلی

جستجوی درمان برای بیماری‌های مقاربتی مهم است، زیرا برخی از آنها می‌توانند مشکلات طولانی مدتی مانند بیماری التهابی لگن، ناباروری، یا عوارض بارداری ایجاد کنند. زنان همچنین می‌توانند برخی از بیماری‌های مقاربتی را در حین زایمان به نوزاد منتقل کنند.

اگر فردی مشکوک به بیماری مقاربتی باشد، همیشه باید به دنبال درمان باشد.

علل دیگر

به طور معمول، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به دنبال نوروپاتی یا سرطان فرج باشند.

نوروپاتی یا آسیب عصبی یکی از دلایل شناخته شده خارش است.

سرطان باعث علائم می‌شود مانند خارش، سوزش و خونریزی مداوم این نوع سرطان نادر است و علت آن است۰.۷٪ منبع مورد اعتماد از همه سرطان‌ها در زنان است.

خلاصه

خارش واژن بین زنان شایع هستند و علل زیادی دارند. در بسیاری از موارد، خارش ناشی از تحریک لباس، محصولات قاعدگی یا عطرها است. اجتناب از این محرک‌ها می‌تواند به جلوگیری از خارش کمک کند.

در موارد دیگر، عفونت قارچی یا باکتریایی ممکن است علت باشد. زمانی که خارش داخل واژن را تحت تأثیر قرار می‌دهد این احتمال بیشتر است. برخی از بیماری‌های پوستی نیز می‌توانند باعث خارش اطراف اندام تناسلی شوند، از جمله پسوریازیس، فولیکولیت و درماتیت سبورئیک. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی معمولاً می‌تواند علت را تشخیص دهد و برخی از درمان‌های مناسب را پیشنهاد کند. در بیشتر موارد، علت قابل درمان است.