تنبلی تخمدان
تخمدان پلی کیستیک یا pco که به اصطلاح عوام تنبلی تخمدان گفته می شود، یکی از بیماری های شایع در بین زنان و دختران نوجوان به شمار می آید .
تبنلی تخمدان یک بیماری ژنتیکی است . در سیکل تخمک گذاری هر ماه حدود ۵-۶ فولیکول شروع به رشد می کنند و در نهایت یکی از آن ها بزرگ می شود و آن فولیکول بزرگ شده فاکتورهای مهارکننده برای مابقی فولیکول ها می فرستد و فولیکول های ریز دیگری که در اطراف آن در حال بزرگ شدن هستند، را از بین می برد و کوچک نگه می دارد .

درمان تنبلی تخمدان
در افراد مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک آن فولیکول های بزرگ شده به هر علتی نمی توانند به درستی فعالیت خود را انجام دهند و قادر نخواهند بود تخمک گذاری خوبی داشته باشند و هم اینکه نمی توانند فاکتورهای مهار کننده را به خوبی برای فولیکول های اطرافش القا نماید و آن ها را از رشد باز نگه دارند .
در نتیجه هر ماه چند فولیکول به صورت نیمه، رشد کرده و بزرگ می شوند و این نوع فولیکول ها تخمک گذاری خوبی نداشته و کاملا از بین نمی روند . از این رو در طول سالیان متمادی هر ماه که چند تا فولیکول ریز روی سطح تخمدان باقی می ماند، که از حالت عادی بزرگ تر اند . در این زمان سطح پوسته تخمدان یا کورتکس تخمدان پر از فولیکول های ریز می شود .
.

زمانی که فردی به بیماری تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشد، در نمای سونوگرافی در سطح تخمدان یک حالت گردنبندی از فولیکول های ریز در اطرافش دیده می شود و به همین دلیل است که این بیماری را تخمدان پلی کیستیک می نامند.( هر تخمدان 12 عدد یا بیشتر فولیکول2-9 میلیمتری دارد.

علائم بالینی تخمدان پلی کیستیک
در حالت طبیعی زنانی که به این بیماری مبتلا نیستند و سالم اند مقداری هورمون مردانه در خون آن ها وجود دارد، اما این میزان نسبت به مردان خیلی کمتر است . حال در مواردی که تنبلی تخمدان به وجود می آید سطح این هورمون از حالت طبیعی بالاتر می رود، حتی اگر نسبت به مردان پایین باشد اما برای زنان بالا است و علائم خود را نشان می دهد که عبارت است از :
• افزایش تدریجی موهای صورت
• رشد موهای زائد و ضخیم در نواحی پشت لب و چانه(هیرسوتیسم)
• ضخیم شدن موهای بدن

در نواحی خاصی افزایش مو اتفاق می افتد. به طور مثال: در نواحی چانه، صورت، دور سینه ها، ناف و زیر ناف، تحت تاثیر هورمون مردانه دچار زیاد شدن، ضخیم شدن و سیاه تر شدن مو ها می شوند. زنان تحت تاثیر افزایش هورمون مردانه دچار ریزش مو می شوند . حتی گاهی اوقات همانند مردان نمای مردانه پیدا کرده و دچار کچلی مردانه و ریزش مو در نواحی شقیقه ها و وسط سر می شوند . لازم به ذکر است، این موارد در زمان تنبلی تخمدان شدید برای زنان اتفاق می افتد.
همچنین هورمون های مردانه سبب چرب شدن سطح پوست، جوش های سر سیاه و آکنه و اضافه وزن در فرد می شود .
مقاومت به انسولین در فرد بالا می رود و سبب می شود تا فرد به بیماری دیابت مبتلا شود. همچنین سبب می شود تا چربی خون در فرد افزایش می یابد .
در نهایت به دلیل اینکه تخمک گذاری به درستی در فرد انجام نمی شود و بسته به شدت بیماری ممکن است فرد دچار اختلال باروری و یا حتی نازایی شود و برای بارداری نیاز به درمان پیدا کند .
به دلیل اینکه تخمک های خوبی آزاد نمی شود، سیکل های قاعدگی نامرتب می شود و مدت زمان فاصله سیکل های قاعدگی طولانی است و حتی در مواردی ممکن است فرد در صورت عدم مصرف دارو حدود ۶ – ۷ ماه پریود نشود .
این بسیار برای فرد خطرناک است و به خاطر اینکه تحت تاثیر هورمون آندومتر داخل رحم ریزش نمیکند . و همین امر سبب شده تا احتمال ابتلا به سرطان رحم در سنین ۴۰ – ۵۰ سالگی در زنانی که به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا هستند و سیکل های قاعدگی نامنظم دارند افزایش یابد .
علائم بالینی تخمدان پلی کیستیک بسته به شدت بیماری از طیف خفیف تا شدید متغیر است . لذا انتظار نداشته باشید تمامی علائم در یک فرد ظاهر شود بسته به فعالیت تخمدان علائم بیماری متفاوت است . گرفتن شرح حالی از وضعیت شخص به تشخیص بیماری کمک می نماید .
درمان تنبلی تخمدان
بیماری تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد. به دلیل اینکه این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، نمی توان ژن تخمدان را تغییر داد تا همانند تخمدان های سالم شروع به فعالیت و تخمک گذاری نماید . ولی درمان علامتی است، بدین معنا که با توجه به تشخیص مشکل فرد، درمان انجام می شود.
در صورتی که فرد مشکل در سیکل قاعدگی داشته باشد درمان دارویی صورت می گیرد . در صورتی که فرد مشکل ریزش مو یا پرمویی( هیرسوتیسم) داشته باشد مصرف داروهای ضد هورمون مردانه به بیمار کمک می کند تا بهبود یابد. اما اگر بیمار مشکل نازایی داشته باشد درمان نازایی برای فرد شروع می شود و تحریک تخمک گذاری انجام می شود تا تخمک بارور شود .
اولین و مهمترین قدم در درمان، تغییر شیوه زندگی ، ورزش و اصلاح رژیم غذایی است و حتما به این اشخاص باید گفت که این بیماری تا به آخر عمر همراه شماست اما شدت بیماری متغیر می باشد و نمی توان به طور کامل درمان نمود. پس به تمامی این افراد توصیه می شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهند.
داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و استرس کم تاثیر بسزایی بر روی وضعیت بیماری این افراد می گذارد . زیرا ورزش کردن سبب می شود تا فرد دچار چاقی و اضافه وزن نشود . افراد مبتلا به بیماری PCO باید از مصرف غذاهای حاوی مواد قندی بپرهیزند تا مبتلا به بیماری دیابت نشوند و تمامی این موارد می تواند به بهبود عملکرد تخمدان تاثیر بسزایی دارد.
پس سبک زندگی برای این بیماران بسیار مهم می باشد و به این بیماران توصیه می شود تا در سنین پایین ازدواج کنند و در اولین فرصتی که دارند، اقدام به بارداری کنند و این افراد نباید زمان بارداری را به تعویق اندازند زیرا زمینه تنبلی تخمدان در آن وجود داشته و هر چه باردار شدن در این افراد به تعویق افتد، احتمال مشکلات باردار شدن در آن ها افزایش می یابد.
افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان باید تحت کنترل باشند و با پزشک خود در تماس باشند و از پزشک خودنباید انتظار معجزه داشته باشند که با مصرف چند دوره قرص جلوگیری خوب نشدن یک درمان دیگر را شروع کنند یا پزشک خود را تغییر دهند بلکه بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرند و در درمان خود صبور باشند و مدام به فکر تغییر درمان خود نباشند .
خیلی از افرادی که مشکل تنبلی تخمدان خفیف دارند، زمانی که سبک زندگی خود را تغییر می دهند و استرس محیطی را دور می کنند و رژیم غذایی مناسب دارند و به فعالیت های ورزشی ادامه می دهند نیاز به مصرف داروهای هورمونی در این افراد کمتر است و حتی ممکن است برخی از این افراد را بدون درمان تنها تحت نظر گرفت و زمانی که علامت ها برگشتند به درمان علامت ها پرداخت .

تنبلی تخمدان در دختران نوجوان
اکثر بیماران دختران نوجوانی هستند که به این بیماری مبتلا هستند و به مادران توصیه می شود که در دو سال ابتدایی رسیدن به سن بلوغ، خیلی انتظار نمی رود که سیکل های قاعدگی خیلی منظم و به موقع باشد، اما بعد از دو سال زمانی که متوجه شدید دخترتان دچار پرمویی یا اضافه وزن شده است حتما باید دختران خود را نزد متخصص زنان ببرید، قبل از آنکه این علائم بیشتر از پیش شود، تحت درمان قرار گیرد.
افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان باید همیشه تحت نظر متخصص زنان باشند تا درمان های علامتی صورت گیرد و با شروع علائم بیماری همچون اضافه وزن، ریزش مو و یا پرمویی اقدام به درمان کنند تا از پیشرفت بیماری پیشگیری شود.
درمان زودهنگام و به موقع پیشرفت بیماری را کاهش میدهد و این به نفع بیمار است و در نتیجه هدف اولیه ما دختران نوجوانی هستند که در سن پایین با علائم مشکلات سیکل قاعدگی مواجه هستند و درمان در این زمان هرچه سریع تر صورت گیرد .
پیشگیری از بیماری تنبلی تخمدان
راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، ولی می توانیم از ایجاد علائم بیشتر پیشگیری نماییم.
افرادی که مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان هستند، باردار شدن باعث می شود تا تخمدان ها به حالت اولیه بازگردند و دیده شده تخمدان های بیمار تا چند سال بعد به خوبی فعالیت می کنند و حالت تنبلی را ندارند و به همین دلیل اعتماد به نفس را به دختران خود بدهید و مواظب باشید تا علائم آن پیشرفت نکند و به پزشک خود اعتماد کنید و با آن همیشه در ارتباط باشید تا بتوانید جلوی پیشرفت علائم این بیماری را بگیرید .