درمان فیبروم رحم

فیبروم رحم تغییراتی است که در بافت عضلانی رحم ایجاد می شود، این تغییرات منشا ژنتیکی دارند بدین معنی که اگر بیماری قرار است مبتلا به فیبروم شود، این فیبروم ها از دوران جنینی سلول هایش در بافت رحم فرد ایجاد می شود و بتدریج با بزرگ شدن رحم، تغییرات هورمونی، بلوغ و افزایش سن فیبروم ها آرام آرام بزرگ می شوند . فیبروم های رحمی با سونوگرافی قابل تشخیص هستند .

علائم فیبروم رحم

گاهی اوقات فیبروم های رحمی با علائمی همراه هستند که وجود این علائم در همه ی افراد یکسان نیست. به طور مثال ممکن است فردی علائم مشهود و مشخصی از فیبروم رحم داشته باشد، اما گاهی فرد دیگری هیچگونه علائم خاصی از وجود فیبروم رحم نداشته و از وجود آن بی اطلاع است و با انجام سونوگرافی بیماری تشخیص داده شود .
این نوع توده ها می تواند در اندازه های مختلف و محل های متفاوت در رحم ظاهر شوند که با توجه به شرایط بیمار علائم متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید : عکس رنگی رحم

انواع فیبروم های رحمی

به ندرت ممکن است این نوع توده ها به سرطان تبدیل شوند . فیبروم های رحمی دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ناحیه مورد نظر نوع های آن ها متفاوت است، که عبارت است از:

فیبروم های اینترامورال

فیبروم های اینترامورال فیبروم های هستند که داخل جسم رحم دیده می شوند. این نوع فیبروم ها معمولا بدون علامت هستند و در صورتی که این نوع فیبروم ها خیلی بزرگ باشند با علائمی همچون؛ اثرات فشاری بر روی رحم، درد زیر شکم و خونریزی رحمی همراه می باشند .

فیبروم های ساب موکوزال

این نوع فیبروم ها داخل حفره رحم ایجاد می شوند و معمولا علائم آن به صورت خونریزی و اختلال در باروری خواهد بود .

فیبروم های ساب سروزال

فیبروم های ساب سروزال توده های هستند که از داخل رحم به صورت توده ای برجسته به خارج رحم خود را نشان می دهد .

بیشتر بخوانید : آر اف واژینال

درمان فیبروم رحم

درمان فیبروم رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد، با توجه به نوع فیبروم ها و علائم فرد درمان میشود .
بعضی از فیبروم ها نیازی به درمان ندارند و فقط کافیست که پیگیری های لازم صورت گردد تا روند بیماری کنترل شود . در این زمان انجام سونوگرافی هر شش ماه یک بار ضرورت دارد و درمان برخی دیگر از فیبروم ها در وهله اول جراحی است .
لازم به ذکر است، درمان فیبروم های رحمی طبی نیست در حالی که خیلی از افراد تمایل دارند، با مصرف داروهای گیاهی به درمان بپردازند . در صورتی که درمان از این طریق امکان پذیر نخواهد بود .
برخی از آمپول های هورمونی هستند که به منظور رفع فیبروم های رحمی مورد استفاده قرار می گیرند، این نوع آمپول ها تا حدودی می توانند سبب کوچک شدن اندازه توده های فیبروم شوند، اما زمانی که فیبروم ها کوچک می شوند بعد از یک مدت (که این زمان می تواند چند ماه تا چند سال به طول بیانجامد) مجدد شروع به رشد کند . لذا درمان طبی موثر نخواهد بود .
زمانیکه اندازه فیبروم های رحمی به قدری بزرگ باشد که منجر به بروز علائمی در فرد شود در این مواقع بهترین روش درمان جراحی است .
در نهایت برای انتخاب نوع درمان باید تمامی جوانب از جمله سن بیمار،علائم، درد، خونریزی، نحوه بزرگ شدن فیبروم ها، تمایل یا عدم تمایل به باروری آینده مورد بررسی قرار گیرد.

درمان فیبروم رحم در دختران جوان

دختران جوانی که مبتلا به فیبروم های رحمی هستند جراحی خط آخر درمان است، زیرا انجام جراحی و بخیه های حین جراحی می تواند بافت رحم را برای بارداری تحت تاثیر قرار دهد .
ولی زمانی که فیبروم های رحمی در دختران جوان خیلی بزرگ باشد، به دلیل اشغال کردن رحم باعث ایجاد فشار بر روی بافت رحم و خونریزی می شود، در این زمان بهترین درمان جراحی خواهد بود . تزریق آمپول های هورمونی موثر نخواهد بود و تنها راه درمان جراحی است .

جراحی فیبروم های رحمی

انجام جراحی فیبروم رحم به ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد، به دلیل اینکه فیبروم زمانی که بزرگ می شود به حفره رحم نزدیک می شود،از این رو این جراحی نیاز به دقت بسیار زیادی دارد تا حفره رحمی آندومتر باز نشود . در صورتی که در حین جراحی حفره رحمی به هر دلیلی باز شود، حتما باید با ظرافت بسیار زیادی بخیه زده شود تا بافت رحم به حالت عادی باز گرد.
در صورتی که توده های فیبروم بزرگ باشند نیاز به بخیه چندین لایه (۴-۵) می باشد تا به حالت اولیه بازگردد تا مشکلی در زمان بارداری برای فرد به وجود نیاورد و موجب پاره شدن رحم نشود .
یکی دیگر از مسائلی که در حین جراحی فیبروم رحمی ممکن است ایجاد شود، وارد شدن آسیب شدید به حفره داخل رحم (اندومتر) می باشد و ممکن است فرد پس از چندماه با عوارضی همچون کم شدن خون پریود، چسبندگی داخل رحمی )آشرمن) مواجه شوند .
نحوه جراحی فیبروم های رحمی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد . جراحی فیبروم یک جراحی تکنیکال و ماهرانه ای است که می تواند به دو صورت باز یا لاپاراسکوپی انجام شود و در هر دو مورد باید تکنیک جراحی کاملا رعایت شود .