Search
Close this search box.
آیا جلوگیری طبیعی از بارداری باعث نازایی می شود

آیا جلوگیری طبیعی از بارداری باعث نازایی می شود

جلوگیری از بارداری طبیعی روشی از روشهای پیشگیری از بارداری است که در آن هنگام انزال، مرد آلت تناسلی خود را از واژن بیرون میکشد تا انزال در بیرون از بدن زن رخ دهد و بارداری روی ندهد. هدف از این کار، جلوگیری از وارد شدن اسپرمها به درون واژن است.

روش جلوگیری از بارداری طبیعی به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری خیلی کارامد نیست و اگر بیرون کشیدن آلت درست زمان بندی نشود یا مایع پیش از انزال دارای اسپرم باشد، اسپرمها میتوانند به درون واژن راه پیدا کنند.

آیا روش طبیعی پیشگیری از بارداری در درازمدت باعث نازایی میشود؟

خیر. روش طبیعی پیشگیری از بارداری هیچگونه عوارضی ندارد. اگر مدت طولانی از بارداری پیشگیری کنید یا اصلا هیچ رابطه جنسی نداشته باشید تفاوتی نمیکند، به هر روی عوامل دیگری مانند افزایش سن، بیماریها و غیره میتوانند بارداری را دشوارتر کنند و این هیچ ارتباطی با پیشگیری طبیعی از بارداری ندارد.

آیا پیشگیری از بارداری به روش طبیعی بر رحم یا تخمدان ها تاثیر میگذارد؟

نه، چنین نیست. پیشگیری از باردرای به روش طبیعی، هیچ تاثیر فیزیکی بر بدن ندارد و عملا برای اندامهای تناسلی تفاوتی با نداشتن رابطه جنسی ندارد.

 جلوگیری طبیعی

آیا کاندوم باعث خشکی واژن میشود؟

خشکی واژن به این معنی است که مایع روان کننده در واژن کمتر ساخته میشود، از این رو دیواره های واژن تحریک پذیر و آسیب پذیر شده و هنگام رابطه جنسی ممکن است دچار ساییدگی، زخم یا درد شود. خشکی واژن و همچنین ساییدگی و زخم شدن آن احتمال عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی را افزایش میدهد.

استفاده از کاندومهایی که ماده شیمیایی نانوکسینول-۹ دارند در برخی افراد میتواند احتمال خشکی واژن را بیشتر کند.

برخی افراد به لاتکس حساسیت دارند و این باعث واکنش و خشکی واژن میشود.

برای اطلاعات بیشتر: راه های درمان خشکی واژن

همچنین برخی کاندومها به اندازه کافی مواد روان کننده ندارند و این باعث میشود هنگام رابطه جنسی اصطکاک با واژن داشته باشند و واژن را اذیت کنند.

عوامل دیگری که باعث خشکی واژن میشوند استفاده از صابون به ویژه صابونهای اسانس دار برای شستشوی واژن، برخی کرمها و لوسیونها و همچنین شستشوی درون واژن (دوش واژن)، سیگار کشیدن، استفاده از تامپون در برخی افراد و برخی داروها هستند.

بهترین راهکار درمان خشکی واژن، استفاده از ژل لوبریکانت بر پایه آب است. 

معایب روش پیشگیری از بارداری طبیعی

معایب جلوگیری طبیعی از بارداری

روش طبیعی پیشگیری از بارداری که با بیرون کشیدن آلت تناسلی مرد از درون واژن زن پیش از انزال، انجام میشود در واقع روش قابل اعتمادی برای پیشگیری از بارداری نیست. این روش معایب زیر را دارد:

  • مسئولیت زمان بندی حساس بیرون کشیدن آلت که بر عهده مرد می افتد، میتواند استرس و اضطراب او را بالا ببرد و رابطه جنسی را برای او استرس زا کند. این خود میتواند مشکلاتی در رابطه جنسی ایجاد نماید.
  • این روش، روش مطمئنی نیست و اگر شک کنید منی وارد واژن شده است مجبور به راهکارهای اورژانسی پیشگیری از بارداری میشوید که عوارض خود را دارند و همیشه هم نتیجه نمیدهند. پژوهشهای زیادی نشان میدهند به طور میانگین از هر پنج زوجی که با این روش از بارداری جلوگیری میکنند، یک زوج ظرف یک سال بارداری را تجربه میکند. این آمار در افراد گوناگون بسته به ژنتیک، شرایط بدن، زمان بندی رابطه جنسی و غیره تفاوت میکند.
  • این روش بر خلاف کاندوم، از دچار شدن به بیماریهای مقاربتی و عفونتهایی که از تماس جنسی گسترش می یابند، پیشگیری نمیکند.
  • در برخی افراد روش طبیعی پیشگیری از بارداری ، لذت جنسی را کاهش میدهد.

همچنین بخوانید: نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

عوارض جلوگیری طبیعی در مردان

همانگونه که گفته شد مهمترین ایراد و عوارض این روش جلوگیری طبیعی از بارداری، استرس و اضطرابی است که بر مرد وارد میشود و مسئولیت پیشگیری از بارداری کاملا بر عهده او می افتد. علاوه بر این لذت جنسی ممکن است در این روش کاهش یابد چرا که درست پیش از انزال، آلت باید بیرون کشیده شود.

علت باردار نشدن پس از جلوگیری طبیعی از بارداری

پژوهشها نشان میدهند پس از این که جلوگیری از بارداری را متوقف کنید، وضعیت بارداری تان به حالت طبیعی برمیگردد و پیشگیری از بارداری خواه با کاندوم باشد یا روش طبیعی، تاثیری بر بدن و ناباروری ندارد.

از این رو دلایل باردار نشدن پس از جلوگیری طبیعی از بارداری را باید در جایی دیگر جستجو کنید. یعنی اگر پس از پیشگیری طبیعی از بارداری، اکنون باردار نمیشوید دلیل آن چیزی است که چه جلوگیری میکردید چه نمیکردید، دچار آن میشدید مانند موارد زیر:

دلایل باردار نشدن در زنان

دلیل ناباروری در زنان
  1. سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)
  2. مشکلات تیروئید
  3. نارسایی زودهنگام تخمدان
  4. آسیب دیدگی لوله های فالوپ، رحم یا تخمدانها در تصادف یا جراحی های پیشین
  5. فیبروم رحم
  6. آندومتریوز
  7. مشکلات مخاط دهانه رحم (اگر مخاط دهانه رحم رقیق نباشد اسپرم در آن نمیتواند به آسانی شنا کند)
  8. بیماریهای التهابی لگن
  9. بستن لوله های فالوپ
  10. برخی داروها و درمانها مانند شیمی درمانی، داروهای نورولپتیک، داروهای هورمونی، برخی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و مواد مخدری مانند کوکائین و حشیش

برای اطلاعات بیشتر: راه های درمان نازایی

دلایل ناباروری در مردان

دلیل ناباروری در مردان
  • پایین بودن کیفیت منی
  • کم بودن شمار اسپرمها
  • کم تحرکی اسپرم ها (اسپرم نمیتواند درست شنا کند و به تخمک برسد)
  • غیر طبیعی بودن شکل اسپرم
  • آسیب دیدن بیضه ها که میتواند به دلیل جراحت، عفونت، سرطان، جراحی یا مشکلات مادرزادی رخ داده باشد
  • وازکتومی
  • اختلالات انزال
  • اختلالات نعوظ
  • برحی داروها مانند شیمی درمانی، برخی داروهای گیاهی (مانند عصاره ریشه گیاه تریپتریگیوم ویلفردی که در طب سنتی چینی برای درمان روماتیسم به کار میرود ولی میتواند باعث کاهش ساخت اسپرم یا کاهش اندازه بیضه ها شود)، سولفاسالازین که برای درمان بیماری روده و روماتیسم به کار میرود ولی میتواند شمار اسپرمها را کاهش دهد (هرچند پس از قطع مصرف اسپرمها به شمار طبیعی برمیگردند)، داروهای استروئیدی که در بدنسازی برخی افراد برای عضله سازی مصرف میکنند و مواد مخدری مانند کوکائین و حشیش که کیفیت منی را کاهش میدهند.
  • ناباروری بدون علت شناخته شده

برای اطلاعات بیشتر: آزمایش آنالیز اسپرم یا اسپرموگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط