Search
Close this search box.
رحم جایگزین

رحم جایگزین

در این مقاله میخواهیم در رابطه با رحم جایگزین توضیح دهیم.

رحم جایگزین چیست؟

رحم جایگزین زمانی است که زن دیگری، نوزاد زوجی را که قصد بچه‌دار شدن دارند، در رحم خود حمل کرده و آن‌را به‌دنیا می‌آورد. به این صورت که در این روش، بیمار توسط داروهای تحریک تخمدان به روش آی وی اف قرار می‌گیرد و تخمک‌ها از ایشان به‌دست می‌آید، تخمک‌های حاصله با اسپرم همسر، تزریق خواهند شد و جنین‌های حاصله به شخصی که رحم اجاره ایی می‌باشد، به داخل رحم ایشان منتقل می‌شود.

آیا برای من مناسب است؟

اگر شما در یک شرایط و وضعیت پزشکی هستید که باردار شدن و به‌دنیا آوردن نوزاد برای شما خطرناک و یا غیر‌ممکن است و درمان نازایی بی فایده بوده است، رحم جایگزین ممکن است برای شما مناسب باشد.

انواع شرایط پزشکی که ممکن است این روش برای شما لازم باشد عبارتند از :

  • عدم وجود رحم یا ناهنجاری‌های رحم
  • جراحی‌های گذشته و یا هیستروکتومی (برداشتن رحم)
  • سقط مکرر
  • شکست در قرار‌گیری‌های مکرر IVF

شانس من برای داشتن یک نوزاد در رحم جایگزین چقدر است؟

تخمین دقیق میزان موفقیت این روش بسیار دشوار می‌باشد. میزان موفقیت به عوامل بسیاری از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • توانایی جانشین برای باردار شدن
  • سن اهدا‌کننده تخمک (در صورت شامل شدن)
  • موفقیت روش‌هایی مثل IUI و IVF
  • کیفیت گامت‌های تأمین‌شده به‌وسیله زوج متقاضی

 مهم‌ترین عامل که شانس بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سن زن مالک تخمک می‌باشد.

رحم جایگزین

رحم جایگزین از نظر پزشکی، عاطفی، مالی و قانونی مسیله پیچیده ای است. برای برخی از افرادی که قبلا قادر به بچه دار شدن نبودند، از جمله زنانی که قادر به بارداری نیستند ، رحم اجاره ای فرصتی را برای داشتن فرزند فراهم می کند.

اطلاعات ارائه شده در اینجا به ترتیبات رحم جایگزین در کلینیک دکتر امیری مربوط می شود.

جانشین

جانشین، زنی است که  برای شخص یا زوج دیگری (والدین یا والدین مورد نظر) حامله ، به دنیا می آورد . جانشین می پذیرد که پس از تولد کودک را به آن شخص یا زوج بدهد.

در اکثر نقاط دنیا، از جمله تهران، یک جانشین نمی تواند مادر ژنتیکی فرزندی باشد که حامل آن است. این بدان معنی است که تخمک او را نمی توان در ترتیب رحم جایگزین استفاده کرد. مادر و پدر کودک آینده، یا یک اهدا کننده، تخمک و اسپرم را برای تشکیل جنین فراهم می کنند. سپس این جنین به رحم جانشین منتقل می شود که حامل حاملگی و زایمان است.

در ایران، تنها رحم جایگزین نوع دوستانه مجاز است. این به این معنی است که پرداخت به جانشین برای نقش او غیر از بازپرداخت هزینه های پزشکی و سایر هزینه های معقول غیرقانونی است.

بیشتر بخوانید : علائم ناباروری

دلایل استفاده از رحم اجاره ای

یک عمل رحم جایگزین ممکن است در نظر گرفته شود اگر :

  1. یک زن نمی تواند باردار شود یا حامله شود زیرا او هیسترکتومی کرده است یا بخشی از رحم، تخمدان ها یا سایر قسمت های دستگاه تناسلی خود را از دست داده است.
  2. یک زن وضعیتی دارد که بارداری را خطرناک می کند.
  3. زنی که جنین های فریز شده در انبار دارد می میرد و شریک مرد او می خواهد از جنین ها برای بچه دار شدن استفاده کند.
رحم جایگزین

نکاتی که باید قبل از ورود به رحم جایگزین در نظر بگیرید:

بسیاری از مسائل پزشکی، عاطفی، مالی و حقوقی وجود دارد که باید هنگام ورود به یک قرارداد رحم جایگزین در نظر بگیرید. همچنین مواردی وجود دارد که باید از زمانی که جانشین به دنیا آورد و کودک را به والدین یا والدین مورد نظر می‌دهد، آگاه بود

اطلاعات کلی در اینجا ارائه شده است اما برای اطلاعات دقیق در مورد تمام جنبه های رحم جایگزین به وب سایت سازمان درمان با کمک باروری ما  مراجعه کنید .

عوامل کلیدی برای موفقیت آمیز بودن رحم جایگزین

عواملی که می توانند به ترتیب خوبی به رحم جایگزین کمک کنند عبارتند از:

  1. همه طرفین از سلامت روحی و جسمی خوبی برخوردار باشند
  2. ارتباط شفاف و باز بین همه طرف ها
  3. مرزهای روشن و درک متقابل از رابطه و تعاملات بین جانشین و خانواده او و والدین یا والدین سفارش دهنده
  4. داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد شانس یک نتیجه موفق
  5. همه طرف ها درک خوبی از فرآیندهای پزشکی درگیر دارند
  6. واقع بین بودن در مورد جدول زمانی (ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا انتقال جنین انجام شود)
  7. آماده شدن برای واکنش‌ها و واکنش‌های احساسی که می‌تواند در طول فرآیند رخ دهد
  8. توافق بین طرفین در مورد پرداخت منصفانه و معقول هزینه های جانشین (از جمله اینکه چه هزینه هایی پوشش داده می شود)
  9. آگاهی و آمادگی برای هزینه های مالی مربوطه
  10. توافق بین طرفین در مورد نحوه مدیریت بارداری و زایمان

تمام ترتیبات رحم جانشین در استرالیا باید نوع دوستانه باشد (جایی که جانشین برای عمل به عنوان جانشین، به غیر از بازپرداخت هزینه های پزشکی و سایر هزینه های معقول، پولی دریافت نمی کند).

برای جزئیات بیشتر در مورد خطرات ناشی از رحم جایگزین، با متخصص باروری خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : اهمیت سن در بارداری

مادر جایگزین چگونه باردار می شود؟

بارداری از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) حاصل می شود. یک جانشین هم تخمک خود را اهدا می کند و هم حاملگی یک فرد یا زوج را انجام می دهد. حاملگی معمولاً از طریق تلقیح داخل رحمی (IUI) با اسپرم پدر مورد نظر حاصل می شود. ممکن است از اسپرم اهداکننده نیز استفاده شود.

آیا جانشین مادر متولد شده است؟

جایگزین حاملگی “مادر ” نامیده می شود. با این حال، مادر بیولوژیکی همچنان زنی است که تخمک او بارور شده است. در ایالات متحده، رحم جایگزین بارداری از نظر قانونی پیچیده تر است. به این دلیل که هر دو والدین مورد نظر پیوند ژنتیکی با نوزاد دارند.

آیا مادر جایگزین DNA مشترکی با نوزاد دارد؟

در یک رحم جایگزین ، رحم جایگزین و کودک DNA مشترک دارند، زیرا از تخمک خود جانشین در ایجاد حاملگی استفاده می شود. با این حال، تعداد بسیار کمی – اگر وجود داشته باشد – برنامه های رحم جایگزین حرفه ای وجود دارد که خدماتی را برای یک رحم جایگزین سنتی ارائه می دهد.

چگونه می توانم یک مادر جایگزین پیدا کنم؟

بهترین راه برای یافتن یک جانشین اغلب با یک آژانس حرفه ای است. هنگامی که این مسیر را انتخاب می کنید، بیشتر این فرآیند توسط متخصص رحم جایگزین شما انجام می شود.

چرا سلبریتی ها رحم اجاره ای انجام می دهند؟

سلبریتی ها به دلایل مختلفی از جمله زوج همجنس بودن، تک والد بودن و دست و پنجه نرم کردن با ناباروری از رحم اجاره ای استفاده می کنند. بسیاری از افراد مشهور برای بچه دار شدن از جانشین استفاده کرده اند و این لیست همچنان در حال افزایش است.

آیا رحم جایگزین می تواند نوزاد را نگه دارد؟

آیا مادر جایگزین می تواند نوزاد را نگه دارد؟ به طور کلی، پاسخ به این سوال منفی است. در ایالات قبل از تولد، مادر جانشین قانوناً موظف است نوزاد را به والدین مورد نظر تحویل دهد. به همین دلیل مهم است که والدین مورد نظر با اقدامات قانونی و مستندات از خود محافظت کنند.

آیا خواهر می تواند جانشین باشد؟

رحم جایگزین حاملگی یک روش کاملاً علمی و بالینی برای ایجاد بارداری است و رحم جایگزین هرگز به فرزندی که حامل آن است مربوط نمی شود. در عوض، در تبدیل شدن به جانشین برای یک خواهر یا برادر، یک زن جنینی را حمل می کند که توسط خواهر و برادرش ایجاد شده است. او خواهرزاده یا برادرزاده خود را حمل می کند!

خلاصه

رحم جانشین ترتیبی است که در آن زن (جانشین) متعهد می شود از طرف شخص یا زوج دیگری (والد یا والدین مورد نظر) فرزندی را حمل و به دنیا بیاورد

2 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط