درمان خشکی واژن

واژن به صورت طبیعی مایع شفافی ایجاد می کند که باعث مرطوب شدن و لغزندگی آن می شود. این مایع در دیواره واژن، لایه نازکی را به وجود می آورد که با کمک استروژن باعث ایجاد لایه محافظتی ضخیم، سالم و با قابلیت ارتجاعی می شود. رطوبت ناحیه تناسلی و واژن در بهبود روابط جنسی افراد تاثیر بسیاری دارد. فقدان این رطوبت، سبب احساس درد و ناراحتی در فرد می شود. عواملی مانند یائسگی، زایمان، شیمی درمانی و … باعث خشکی این ناحیه می شود. ولی امروزه با پیشرفت های فراوان پزشکی، درمان خشکی واژن امکان پذیر می باشد.

درمان خشکی واژن چگونه انجام می شود؟

جهت درمان مشکل خشکی واژن لازم است که ابتدا دلیل این مشکل بررسی شود. افراد می توانند با مراجعه به دکتر متخصص  زنان و بیان شرح حال خود و سپس معاینه پزشک، دلیل این بیماری را متوجه شوند. دکتر متخصص پس از دریافتن علت این مشکل، بهترین و مناسب ترین راه درمان را ارائه می کند. اقداماتی که جهت درمان خشک شدن واژن صورت می گیرد متفاوت بوده و به صورت زیر است: که برای جلوگیری از این مشکل یا درمان آن صورت می گیرد متفاوت است. مهم ترین راه های درمان خشکی واژینال عبارتند از:

• روان درمانی
  • هورمون تراپی
  • لوبریکانت های واژینال
  • مرطوب کننده های واژینال
  • ترک دخانیات
  • تجویز اسپمیفین
  • اصلاح عادت های زندگی
  • تجویز برخی ویتامین ها
  • درمان با لیزر مونالیزا
  • درمان با rf
علائم و نشانه‌ های ابتلا به خشکی واژن

علائم ابتلا به خشکی واژن

بانوانی که به بیماری خشکی واژن مبتلا می شوند نشانه های خاصی دارند که به کمک آن ها، تشخیص بیماری آسان می شود. این نشانه ها عبارتند از :

• تنگی واژن
  • عدم لذت در رابطه جنسی
  • احساس درد شدید در رابطه جنسی
  • ایجاد زخم و خونریزی واژن پس از رابطه جنسی
  • خارش شدید مهبل
  • دفع ادرار با درد و سوزش
  • افزایش عفونت رحمی
  • کاهش میل جنسی
  • التهاب واژن
  • نازک شدن لبه‌ های بیرونی واژن
  • ایجاد آکنه و جوش‌ های پوستی
  • تعرق شبانه و گرگرفتگی و خستگی در زنان یائسه

روش های تشخیص خشکی واژن چیست؟

پس از آن که بیمار هر کدام  از علائم بالا را مشاهده کرد، لازم است که به بهترین متخصص زنان مراجعه کرده و از پزشک با روش های زیر از این بیماری آگاهی می یابد و راه حل مناسب را ارائه می کند:

• معاینه بالینی
  • تجویز آزمایش پاپ اسمیر
  • آزمایش های هورمونی
  • آزمایش های ادرار

درمان خشکی واژن در چند جلسه انجام می شود؟

تعداد جلسات لازم برای رفع خشکی واژن بستگی به روشی دارد که دکتر متخصص برای بیمار تجویز کرده است. دکتر پس از معاینه بیمار و ارزیابی علت خشکی واژن فرد، روشی مناسب و لازم را جهت افزایش رطوبت این ناحیه تشخیص می دهد. برای مثال تعداد جلسات در روش درمان خشکی واژن با لیزر بین ۲ تا ۳ جلسه می باشد و معمولا فاصله این جلسات ۴ هفته است. میزان ماندگاری در روش درمان با لیزر بین ۲ تا ۴ سال متغیر است و در صورتی که رطوبت واژن به علت های گوناگون نظیر عدم رعایت نکات ضروری توسط فرد، دوباره از بین برود، باید روش های انجام شده دوباره تکرار شود.

بهترین درمان برای رفع خشکی واژن

روش های درمان خشک شدن واژن متفاوت بوده و این دکتر است که تشخیص می دهد بهترین روش درمان این بیماری برای افراد مختلف کدام است. در زیر به برخی از این روش ها اشاره شده است:

• هورمون تراپی لوبریکانت های واژینال
  • مرطوب کننده های واژینال
  • ترک دخانیات
  • تجویز اسپمیفین
  • استروژن خوراکی
  • کربوکسی تراپی

درمان با لیزر مونالیزا

در برخی موارد بانوان جهت درمان خشک شدن واژن، تمایلی به استفاده از هورمون ها و یا دیگر روش ها ندارند. در این موارد بهترین و ایده آل ترین روش درمان، استفاده از لیزر مونالیزا می باشد. در درمان به این روش، اشعه لیزر داخل بافت دیواره واژن شده و سلول ها را در راستای ساخت کلاژن و همچنین الاستین تحریک می کند. یکی از دلایل افزایش خاصیت کشسانی دیواره واژن، استفاده از همین لیزر مونالیزا است. بافت واژن با تحریک اشعه لیزر، خون رسانی بیشتری انجام داده و رطوبت و لغزندگی بافت ناحیه واژن افزایش می یابد و دیگر هیچ اثری از خشکی واژن به جا نمی ماند.

کاربرد دیگر استفاده از لیزر مونالیزا، جوانسازی واژن می باشد. زیرا با تحریک بافت واژن به وسیله اشعه لیزر و خون رسانی به دیواره های واژن، کلاژن سازی افزایش یافته و استروژن بیشتری نیز تولید می شود و پوست نواحی اطراف واژن، شاداب تر می شود. شاید به همین دلیل است که عده زیادی، بهترین روش درمان مشکل خشکی واژن را استفاده از لیزر مونالیزا می دانند. جلسات درمانی در این روش با در نظر گرفتن موقعیت فرد و پیشنهاد پزشک مربوطه، متفاوت بوده و هر جلسه درمان بین ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.

مزایای درمان خشکی واژن توسط  لیزر مونالیزا

درمان خشکی واژن به وسیله لیزر مونالیزا بدون کوچکترین عوارض جانبی انجام می شود و این راه درمان  مشکل خشکی واژن از مزایای دیگری نیز برخوردار می باشد که عبارتند از:

• درمان آتروفی واژن
  • رفع خونریزی و درمان دخول دردناک
  • بهبود روابط جنسی و رفع بی میلی جنسی زنان
  • رفع سوزش و خارش واژن
  • درمان عفونت های مزمن واژن
  • جوانسازی واژن

درمان با rf

از دیگر درمان های موثر جهت خشکی واژن استفاده از دستگاه آر اف می باشد. دستگاه rf  با کمک امواج رادیو فرکانسی و گرما، به کلاژن سازی بافت کمک کرده و به بدن آسیبی وارد نمی کند. گرمای ایجاد شده توسط این دستگاه، باعث افزایش گردش خون در ناحیه واژن شده و این اکسیژن رسانی، خشکی واژن را بهبود می بخشد. همچنین این عمل باعث جوانسازی ناحیه داخلی و خارجی تناسلی می گردد. افزایش رطوبت و درمان خشکی واژن به وسیله این دستگاه بسیار کاربردی و راحت بوده و در مطب پزشک به شکل سرپایی انجام می‌ گردد. بیشترین دلیل محبوبیت دستگاه آر اف این است که روش درمانی غیر تهاجمی بوده و با عدم جراحی می تواند بسیاری از مشکلات ناحیه تناسلی را درمان کند. این درمان بدون کوچکترین درد و خونریزی انجام شده و بیمار بعد از انجام آن می ‌تواند به خانه برگردد و به فعالیت های روزانه مشغول شود.