Search
Close this search box.

عوارض ivf برای تعیین جنسیت

عوارض ivf برای تعیین جنسیت چیست؟ خطرات ای وی اف تعیین جنسیت برای مادر و جنین چه خطراتی هستند؟ چطور می‌توان عوارض آن را کاهش داد؟ لقاح آزمایشگاهی یا روش ای وی اف یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای باردار شدن است. این روش اگرچه نتایج خوبی را برای تعیین جنسیت یا باروری به همراه دارد اما معایب و عوارضی را نیز ایجاد خواهد کرد. برخی از خانم‌ها به دلیل این که قوای جنسی خوبی دارند، می‌توانند به راحتی با این روش سازگار شوند. اما در برخی از افراد عوارض ivf برای تعیین جنسیت ممکن است بسیار زیاد باشند. شما با توجه به برخی از نکات مراقبتی می‌توانید میزان عوارض ناشی از این روش را کاهش دهید. در ادامه در این باره صحبت خواهیم کرد.

در روش تعیین جنسیت با ای وی اف از داروهای باروری تزریقی برای تحریک تخمک گذاری و لانه گزینی جنین استفاده می‌شود.‌ در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر خطرناک بودن این روش برای تعیین جنسیت وجود ندارد اما برخی از پزشکان طبق تجاربی که به دست آورده‌اند، عوارض و خطراتی را برای این روش در نظر گرفته‌اند. مهم‌ترین عوارضی که روش ای وی اف دارد، عبارتند از:

سقط جنین: افرادی که از روش ای وی اف برای تعیین جنسیت جنین خود استفاده می‌کنند، ممکن است با سقط جنین مواجه شوند. چرا که ای وی اف اغلب در سنین بالا انجام می‌شود و احتمال بروز چنین خطراتی را افزایش می‌دهد.

زایمان زودرس: یکی دیگر از عوارض ای وی اف برای تعیین جنسیت، زایمان زودرس است. با زایمان زودرس خطراتی همچون اختلال در رشد، فلج مغزی، مشکلات گفتاری و … جنین را تهدید می‌کنند. به منظور جلوگیری از زایمان زودرس بهتر است با پزشک خود در ارتباط باشید و مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورید.

احتمال آسیب دیدن جنین حین نمونه گیری: در روش تعیین جنسیت به صورت ivf ممکن است حین نمونه ‌گیری جنین آسیب ببیند‌. آسیب دیدن جنین نیز می‌تواند درصد موفقیت عمل را کاهش دهد.

بروز عفونت: بروز عفونت از دیگر خطرات ivf برای تعیین جنسیت است. در این روش عملیاتی همچون عملیات استخراج تخمک و انتقال آن به رحم انجام خواهند شد. این عملیات احتمال بروز عفونت در رحم و واژن را افزایش می‌دهند. البته در صورتی که یک پزشک ماهر و یک مرکز معتبر را برای انجام روش ای وی اف انتخاب کرده باشید، احتمال بروز عوارض ناشی از این عمل به حداقل خواهد رسید.

مراحل-IVF

چگونه خطرات ای وی اف را کاهش دهیم؟

پس از این که با روش ای وی اف انتقال جنین را انجام دادید و پس از آن به تعیین جنسیت پرداختید، نوبت به مراقبت از بدن می‌رسد. در واقع برای کاهش عوارض ivf برای تعیین جنسیت باید به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

✅طبق تحقیقاتی که پزشکان انجام داده‌اند، سطح استرس بدن با میزان عوارض ای وی اف برای تعیین جنسیت رابطه مستقیمی دارد. با مدیریت استرس بدن خود می‌توانید تاثیرات منفی این روش را کاهش دهید.

✅داروهای تجویز شده از سوی پزشک را تا زمانی که دوره مصرف به پایان نرسیده است، مصرف کنید. ممکن است شما نیز وسوسه شوید و رژیم دارویی بعد از ای وی اف را ترک کنید. اما ترک این رژیم همانا و افزایش عوارض ivf برای تعیین جنسیت همانا! جهت حفظ بارداری و حفظ لانه گزینی جنین باید این داروها را تا آخر مصرف نمایید.

✅برای کاهش خطرات ivf برای تعیین جنسیت باید رژیم غذایی مقوی و سالمی داشته باشید. در این رژیم انواع میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت و لبنیات را قرار دهید و اگر نیاز بود، از مکمل‌های اسید فولیک هم استفاده کنید.

✅اگر شاغل هستید، بهتر است در طول دوران درمان با ای وی اف از کار خود مرخصی بگیرید. انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت‌های جنسی نیز باید کنترل شده باشد.

عوارض داروهای ای وی اف

داروهایی که برای تعیین جنسیت با کمک روش ای وی اف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خودی خود ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشند. این داروها منجر به سردرد، گرفتگی عضلات، تغییرات خلق و خو و انقباضات شکمی خواهند شد. همچنین در مواردی بیماران به ورم، درد در شکم و یبوست مبتلا می‌شوند‌.

یکی از عوارض نادر داروهای ای وی اف این است که می‌توانند باعث تحریک تخمدان در خانم‌ها بشوند.  تهوع و استفراغ، تنگ شدن نفس، کاهش ادرار و نفخ و ورم شکم علائم مهمی هستند که نشان از سندرم تحریک بیش از حد تخمدان دارند. این علائم خفیف هستند و می‌توانند پیشگیری بشوند. در کل در مورد عوارض ای وی اف جای نگرانی نیست چرا که عوارض ivf برای تعیین جنسیت اغلب پس از طی شدن دوران نقاهت از بین خواهند رفت‌.

نتیجه گیری

درمان ناباروری با روش ای وی اف و تعیین جنسیت با این روش می‌تواند موثر باشد اما عوارضی را هم با خود به دنبال دارد. ممکن است جنین آسیب ببیند یا خطر عفونت مادر را تهدید کند. همچنین امکان این که عوارض داروهای مربوط به ای وی اف در بدن مادر حساسیت ایجاد کند نیز وجود دارد. شما باید بدانید که‌ چگونه باید عوارض ivf برای تعیین جنسیت را کاهش دهید. در این متن در مورد تمامی این موارد صحبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط