Search
Close this search box.
نحوه تشخیص تنبلی تخمدان

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان از مهمترین اقداماتی است که در صورت بروز این مشکل بایستی انجام گیرد. چگونگی این تشخیص همواره جزو موارد پرچالش در میان بانوان بوده است. نحوه تشخیص تنبلی تخمدان با توجه به شرایط بدنی و محیطی هر فرد متفاوت است. در ادامه این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم. 

تنبلی تخمدان می تواند به دلایلی همچون عوامل ژنتیکی و ارثی، افزایش انسولین بدن و مقاومت در برابر آن، التهابات خفیف و غیره رخ دهد. تمامی این عوامل در نحوه تشخیص تنبلی تخمدان موثرند. 

عدم توجه به تشخیص به موقع این عارضه، می تواند مشکلاتی همچون اختلال در قاعدگی، افزایش استرس، تعریق شبانه، افزایش فشار خون، کاهش میل جنسی، خشکی واژن، ایجاد آکنه های پوستی، افزایش سطح آندروژن و شوره سر را ایجاد کند که همگی از عوارض تنبلی تخمدان می باشند . با این حال گفتنیست که روش های گوناگونی برای آن معرفی شده اند.

روش های تشخیص تنبلی تخمدان

اگر در چند ماه گذشته دچار تغییرات خلق و خوی شدید و بی نظمی در قاعدگی شده اید، بایستی این موضوع را جدی بگیرید. عواملی همچون مشکل و اختلال در خواب، بی حالی، تحریک پذیری بالا، چرب شدن پوست، افزایش رشد موهای زائد بدن و غیره نیز می ‌توانند هشداری جدی برای شما باشند.

مجموعه این علائم در کنار هم خبر از احتمال ابتلا به تنبلی تخمدان می دهند. اما برای این که بتوانید در این خصوص به تشخیص درستی برسید، راهکارهای متعددی وجود دارند تا به طور قطع خیال شما را از این بابت آسوده کنند. نحوه تشخیص تنبلی تخمدان برای هر متخصصی می تواند متفاوت باشد. از رایج ترین روش های تشخیص تنبلی تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سونوگرافی

روش های متعددی برای تشخیص تنبلی تخمدان وجود دارند. از بهترین آن ها می‌توان به سونوگرافی اشاره کرد. سونوگرافی به کمک فناوری ها و تکنولوژی های خاصی می تواند به طور دقیق وضعیت رحم و تخمدان ها را مورد بررسی قرار داده و مشکلات موجود از قبیل تنبلی تخمدان را شناسایی کند.

در خصوص نحوه تشخیص تنبلی تخمدان ، اقدام برای انجام سونوگرافی می تواند بهترین و مطمئن ترین روش باشد. در سونوگرافی معمولا از امواج صوتی برای تصویربرداری از شرایط تخمدان استفاده می شود. لازم به ذکر است که این امواج هیچ گونه عارضه یا خطری برای سلامتی فرد به دنبال ندارند. 

معاینه فیزیکی

همانطور که اشاره کردیم تنبلی تخمدان می تواند خود را با علائم ظاهری از جمله مشکلات پوست و مو، تغییرات وزنی و مشابه آن نشان دهد. بنابراین یکی از روش های تشخیص تنبلی تخمدان می تواند از طریق بررسی همین علائم باشد. البته نحوه تشخیص تنبلی تخمدان به روش فیزیکی تنها از عهده پزشک متخصص بر می آید. زمانی که برای بررسی وضعیت تخمدان های خود به مرکز درمانی مراجعه می کنید، پزشک شما در روند معاینه فیزیکی یک سری موارد را بررسی می کند. از جمله این موارد می ‌توان به میزان فشار خون، قد و وزن، BMI و وضعیت رشد موهای زائد اشاره کرد.

معاینه شکمی و لگنی تنبلی تخمدان

معاینه لگنی 

معمولا یکی از روش هایی که پزشک زنان از آن برای بررسی وضعیت تخمدان و دیگر قسمت های تناسلی استفاده می کند، معاینه لگنی است. پزشکان با تجربه و مهارتی که در این زمینه کسب کرده اند می توانند تنها از طریق معاینه دستی و بررسی وضعیت لگن به وجود توده های مختلف، مشکلات و ناهنجاری ‌های رحم پی ببرند. البته که معاینه لگنی دقت عمل دیگر روش ها را ندارد. اما با این حال پزشک می تواند با یک بررسی اولیه تشخیص دهد که برای اطمینان بیشتر نیز به آزمایشات مربوطه در خصوص تنبلی تخمدان است.

آزمایش خون 

یکی دیگر از روش های نحوه تشخیص تنبلی تخمدان، انجام آزمایش است. نکته ای که در این رابطه بایستی بدانید این است که آزمایش خون قرار نیست به طور مستقیم و مشخص اعلام کند که شما دچار تنبلی تخمدان هستید. در واقع آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون ها، گلوکز خون، سطح کلسترول خون، بررسی تری گلیسیرید بدن و موارد دیگر انجام می شود. پزشک متخصص با مشاهده نتایج آزمایش خون شما می تواند تشخیص دهد که علائم تنبلی تخمدان تا چه اندازه پیشرفت کرده اند و آیا اصلا نشانه ای از وجود تنبلی تخمدان در آزمایش خون مشاهده می شود.

آزمایش ویتامین D

ویتامین D یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای بدن است که معمولا با مشکلات مربوط به تخمدان و رحم ارتباط دارد. یکی از روش های نحوه تشخیص تنبلی تخمدان انجام آزمایش ویتامین D است. البته ویتامین D بیشترین تاثیر را در افزایش استحکام استخوان ها، درمان افسردگی، تقویت قدرت باروری بانوان، تقویت قلب، کنترل وزن و سیستم ایمنی بدن دارد. اما می  ‌توان گفت مصرف این ویتامین به صورت مرتب و طبق تجویز پزشک می تواند تا حد زیادی از سندروم تخمدان پلی کیستیک (کیست تخمدان) جلوگیری کند. 

در واقع بررسی ها حاکی از آن است که اغلب بانوانی که دچار تنبلی تخمدان هستند با کمبود ویتامین D نیز دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل معمولا پزشکان متخصص در زمان آزمایش خون، بررسی سطح ویتامین D در بدن را نیز در نظر می گیرند.

دقیق ترین روش تشخیص کدام است؟

در میان تمامی روش های مربوط به نحوه تشخیص تنبلی تخمدان، دقیق ترین آن ها مربوط به انجام سونوگرافی است. دستگاه های سونوگرافی به طور ویژه برای تصویربرداری از شرایط دقیق اعضای بدن طراحی شده اند. این دستگاه ها با امکاناتی که دارند می توانند به طور واضح وضعیت تخمدان را بررسی کنند. اما همان طور که اشاره کردیم سونوگرافی به دو روش متداول انجام می شود:

  • سونوگرافی واژینال 
  • سونوگرافی از روی شکم
سونوگرافی واژینال برای تشخیص تنبلی تخمدان

که از بین این دو روش، سونوگرافی واژینال بهترین و دقیق ترین روش نحوه تشخیص تنبلی تخمدان به شمار می رود. سونوهیستروگرافی ترانس واژینال، از انواع سونوگرافی است که در آن محلول خاصی به نام محلول سالین داخل رحم تزریق می شود. به دلیل استفاده از این محلول، ترانس واژینال دقیقترین نحوه تشخیص تنبلی تخمدان گفته می شود. این محلول باعث بهتر دیده شدن رحم شده و عملیات تصویربرداری از آن را با کیفیت بالاتری انجام می دهد. در صورت وجود هر موردی در نتایج سونوهیستوگرافی، پزشک معالج درمان تنبلی تخمدان را تجویز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط