Search
Close this search box.
واکسن گارداسیل در بارداری

واکسن گارداسیل در بارداری

تزریق واکسن گارداسیل در بارداری یکی از دغدغه‌های افراد است و ممکن است نداشتن اطلاعات کافی قدرت تصمیم‌گیری صحیح را از آنها سلب کند. بر اساس آمار موجود، حداقل نیمی از فعالان جنسی در معرض یکی از انواع ویروس HPV هستند و ممکن است ابتلا آنها با هیچ علامت یا نشانه‌ای همراه نباشد. گزارش‌های غیرعلمی در رابطه با واکسن گارداسیل در بارداری اینگونه نوشتند که این واکسن به میزانی احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. اما سایر مطالعات انجام شده در همین راستا، این نظریه را به شکل علمی رد می‌کند. با این حال اغلب پزشکان و متخصصان بر این عقیده هستند که بهتر است پروسه واکسیناسیون بعد از بارداری آغاز شود. اگر شما هم باردار هستید و یا در میان پروسه تزریق واکسن گارداسیل باردار شده‌اید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بررسی اثرات واکسن گارداسیل بر مادر و جنین

برخی نظرات غیرعلمی مبنی بر تاثیرات واکسن گارداسیل در سلامتی جنین و مادر باعث نگرانی برخی از افراد شده است. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV، یکی از مواردی است که ممکن است برخی از بزرگسالان فعال از نظر جنسی را آلوده نماید. از طرفی ابتلا به این ویروس در دوران بارداری می‌تواند عوارض آن را تشدید کند. برخی از افراد تصور می‌کنند که تزریق واکسن گارداسیل منجر به سقط جنین یا بروز ناهنجاری‌ها از لحظه بدو تولد می‌شود.

زمان تزریق واکسن گارداسیل در بارداری

بر اساس مطالعات رسمی انجام شده در راستای بررسی اثرات واکسن گارداسیل بر مادر و جنین به لحاظ آماری، رابطه معناداری بین تزریق واکسن و افزایش سقط جنین و کاهش قدرت باروری در زنان مشاهده نشده است. این مطالعات واکسن گارداسیل در بارداری را کاملا بی‌خطر دانسته‌اند. همچنین بارداری پس از واکسیناسیون کاملا ایمن است و هیچ خطری برای مادر و جنین وجود ندارد. دریافت این واکسن در دوران شیردهی برای نوزاد کاملا بی‌خطر است و هیچ منعی از بابت این موضوع وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر: چه کسانی باید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

آیا زگیل تناسلی در دوران بارداری به کودک منتقل می‌شود؟

تنها در موارد خاص و به ندرت مشاهده شده است که کودک بعد از تولد با علائم زگیل تناسلی همراه است. در این شرایط مشاهده شده که معمولا نوزادان چند هفته پس از تولد، دچار زگیل در گلو، حنجره، تارهای صوتی و دهان می‌شوند. این مورد در تمامی افراد قطعی نیست. نتایج مطالعه‌ای که در این راستا انجام شده است، نشان می‌دهد حدود ۱۱ درصد از نوزادانی که از مادران مبتلا به HPV متولد شده‌اند دارای این ویروس هستند.

در صورتی که فرد باردار دارای زگیل تناسلی است، بهتر است تحت نظر پزشک و با روش‌های درمانی استاندارد و ایمن نظیر الکتروکوتر، فرکانس رادیویی، کرایوتراپی و لیزر آغاز به درمان این عارضه کند. وجود زگیل در ناحیه تناسلی به دلیل داشتن ترشحات غیرطبیعی ممکن است مستعد رشد باشد و به مشکلات جدی نظیر سرطان دهانه رحم تبدیل شود. بهتر است برای زگیل‌های بدخیم پوستی با تشخیص پزشک، اقدام به انجام مداخلات تهاجمی نظیر جراحی نمود.

تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری

راهنمای کامل تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری

همانطور که تاکنون بررسی نمودیم، بهتر است آغاز مراحل تزریق واکسن گارداسیل به پس از دوران بارداری انتقال یابد. متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار تزریق واکسن گارداسیل را تا پایان دوران بارداری به تاخیر بیندازند. اگر فردی بعد از تزیق دوز اول باردار شود، بهتر است تزریق دوزهای دیگر را تا پایان بارداری به تعویق بیندازد. البته این کارها در راستای احتیاط بیشتر برای حفظ سلامتی مادر و جنین است. اگر بعد از انجام واکسیناسیون متوجه بارداری خود شدید و عوارض مشکوکی را در خود احساس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای اقدام به بارداری بعد از اتمام واکسیناسیون بهتر است حداقل ۱ تا ۳ ماه صبر کنید تا ایمنی لازم  برای مادر و کودک دربدن ایجاد شود.

برای اطلاعات بیشتر: بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل

معایب تزریق گارداسیل در بارداری

نبود شواهد و مطالعات علمی کافی در رابطه با تاثیرات واکسن گارداسیل در بارداری و نبود تایید ایمنی برای این اقدام باعث شده که به زنان باردار توصیه شود که از تزریق این واکسن در دوران بارداری اجتناب کنند. معایب تزریق گارداسیل در بارداری پشتوانه علمی ندارد اما برخی گزارش‌های حاکی از این است که تزریق این واکسن در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش احتمال سقط جنین می‌شود. زایمان زودهنگام و آُسیب به جنین از دیگر عوارض احتمالی واکسن گارداسیل در بارداری است که هیچگونه منبع معتبری ندارد.

بیشتر بخوانید : جراحی لابیاپلاستی

مزایای تزریق گارداسیل در بارداری

یکی از مزایایی که تزریق گارداسیل در بارداری دارد، جلوگیری از برخی عوارض در دوران بارداری است. البته در بیشتر موارد ارتباط معناداری میان این ویروس و بارداری وجود ندارد اما در برخی موارد، درد در ناحیه تناسلی در زمان ادرار گزارش شده است. این اتفاق به دلیل بزرگ‌تر شدن زگیل تناسلی به دلیل تغییرات در هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. در حالت کلی مزایای تزریق گارداسیل در بارداری شامل پیشگیری از انتقال HPV به نوزاد و پیشگیری از سرطان سرویکس و دهانه رحم است. همچنین این واکسن می‌تواند ایمنی مادران باردار را افزایش دهد و از سلامت نوزادان مراقبت کند.

آیا در بارداری می توان واکسن گارداسیل تزریق کرد

نظر متخصصان درباره تزریق گارداسیل در دوران بارداری

بر اساس آمار رسمی و معتبر منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، واکسن گارداسیل تاثیرات منفی در دوران بارداری ندارد. تا به امروز شواهد و گزارشی در راستای عوارض تزریق این واکسن و تاثیرات آن در دوران بارداری منتشر نشده است. داده‌های مربوط به واکسیناسیون در بارداری محدود است. به همین دلیل برخی از متخصصان توصیه می‌کنند تزریق واکسن گارداسیل تا حد امکان به دوران بعد از بارداری موکول شود. البته دریافت ناآگاهانه این واکسن در دوران بارداری دلیل موجهی برای پایان بارداری و سقط جنین نیست. احتمال ۳ تا ۵ درصدی برای تولد نوزاد ناقص در تمامی بارداری‌ها وجود دارد و این مسئله ارتباطی با تزریق واکسن‌ها غیرعفونی ندارد.

بیشتر بخوانید: زمان تزریق واکسن گارداسیل

نکات کلی در رابطه با واکسن گارداسیل در بارداری

واکسن HPV یکی از موثرترین راهکارها برای کنترل و درمان پاپیلومای انسانی است. تزریق این واکسن در دوران بارداری به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. با وجود اینکه شواهد معتبری در راستای تاثیرات واکسن در سقط جنین، زایمان زودرس و سایر آُسیب‌ها وجود ندارد، اما لازم است تحقیق‌های بیشتری در این راستا انجام شود. اگر در میان دوزهای تزریق شده این واکسن بارداری صورت گیرد، بهتر است تزریق سایر دوزها به بعد از بارداری منتقل شود. توجه داشته باشید که نظر پزشک شما در این رابطه بسیار مهم است. بهتر است پیش از اقدام به تزریق این واکسن با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط