Search
Close this search box.
چه کسانی باید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

چه کسانی باید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

با پیشرفت دانش، مردم آگاهی خوبی نسبت به تزریق واکسن گارداسیل به وجود آمده است اما برخی اشخاص همچنان نمی‌دانند که افراد مناسب برای واکسن گارداسیل چه کسانی هستند. اکثریت افرادی که به مطب دکتر مهرنوش امیری مراجعه دارند، در مورد ضرورت تزریق این واکسن سوالاتی می‌پرسند. در این مقاله به بررسی کامل این موضوعات پرداختیم و شما با همراهی ما تا انتهای این متن،متوجه می‌شوید که باید واکسن گارداسیل را تزریق کنید یا خیر؟

چه کسانی باید واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسن گارداسیل برای پیشگیری از عفونت‌های انواع ویروس پاپیلومایی انسانی (HPV) موثر است. این ویروس‌ ها اغلب عامل بروز سرطان های مختلفی از جمله سرطان رحم، دهانه رحم، مهبل، پوست، دهان و گلو می‌باشند. افرادی که باید واکسن گارداسیل تزریق کنند، عبارتند از:

  • دختران و پسران نوجوان:  واکسیناسیون در دختران و پسران نوجوان بهترین زمان برای جلوگیری از عفونت‌های HPV است. برنامه واکسیناسیون اغلب از سنین ۱۳ سالگی شروع می‌شود.
  • جوانان و بزرگسالان:  اگر کسی تاکنون واکسن گارداسیل را دریافت نکرده است، احتمال دارد که حتی با یک بار برقراری رابطه با یک فرد آلوده نیز به بیماری زگیل تناسلی و عوارض جانبی آن مبتلا شود. در این صورت، واکسیناسیون می‌تواند به آنها کمک کند تا از عفونت‌های HPV و بروز سرطان های مرتبط جلوگیری کنند.
  • زنان باردار:  زنان باردار نیز می‌توانند واکسن گارداسیل را دریافت کنند اما معمولاً توصیه می‌شود که این واکسن را قبل از بارداری یا بعد از زایمان دریافت کنند.
  • افرادی که قبلاً عفونت HPV داشته‌اند: حتی اگر شما قبلاً عفونت HPV داشته ‌اید، واکسن گارداسیل همچنان می‌تواند از عفونت ‌های دیگری که با انواع مختلفی از HPV مرتبط هستند، محافظت کند.
  • به طور کلی توصیه بر این است که برای بررسی این موضوع که کاندید مناسب برای واکسن گارداسیل هستید یا خیر، به بهترین متخصص زنان مراجعه داشته باشید و مشاوره لازم را انجام دهید.

واکسن گارداسیل برای پسران: ضرورت یا انتخاب؟

واکسن گارداسیل برای پسران یک مورد ضروری است و در واقع شما نباید به حق انتخاب در این مورد فکر کنید. در حالی که برنامه ‌های واکسیناسیون ابتدا برای دختران مطرح شده بود اما تحقیقات نشان داده است که واکسن گارداسیل همچنین می‌تواند از عفونت ‌های HPV و بروز سرطان های مرتبط با آن در پسران نیز جلوگیری کند. این واکسن برای پسران نیز دارای مزایای متعددی است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • حفاظت از سلامت جنسی
  • جلوگیری از ایجاد بیماری برای شریک جنسی
  • بهبود سیستم ایمنی در برابر ویروس اچ پی وی
  • مزایای فردی و جلوگیری از عارضه های  پوستی

آیا بزرگسالان نیز می توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند؟

بزرگسالان نیز می‌توانند در هر سنی واکسن گارداسیل را دریافت کنند اما اصول مناسب این است که قبل از دوران جوانی و شروع رابطه جنسی، دوز واکسن خود را دریافت کنند. به ویژه افرادی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند و یا در معرض عوامل خطر برای عفونت‌های HPV قرار دارند، باید سریعا واکسن گارداسیل را تزریق کنند. اگرچه واکسن گارداسیل در ابتدا برای نوجوانان و جوانان طراحی شده است، اما می‌تواند برای بزرگسالان نیز موثر باشد. سازمان‌های بهداشتی مانند (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) تزریق این واکسن را برای افراد تا سن ۴۵ سال توصیه می‌کنند.

۰۰:۱۷
truncate dir-rtl

تزریق واکسن گارداسیل برای مراجعه کننده ۲۲ ساله

چه کسانی در معرض خطر بیشتری هستند؟

برخی شرایط خاص و عواملی وجود دارند که می‌توانند افراد را در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های HPV قرار دهند و نیاز به دریافت واکسن گارداسیل را افزایش دهند. این عوامل شامل:

فعالیت‌های جنسی زیاد:  افرادی که فعالیت جنسی زیادی دارند یا افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند، احتمال بیشتری برای عفونت‌های HPV دارند.

عدم استفاده از روش‌های محافظتی:  عدم استفاده از روش‌ های حفاظتی مانند استفاده از کاندوم در هنگام روابط جنسی می‌تواند خطر ابتلا به اچ پی وی را افزایش دهد.

تغییرات در سیستم ایمنی بدن:  افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند مانند افرادی که بیماری های سرطانی را گذرانده اند و یا مشکلات رحم و ناحیه تناسلی داشته اند و یا بیماری خودایمنی دارند. همچنین افرادی که در گذشته دچار اچ پی وی شده اند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کاندید مناسب واکسن گارداسیل بشمار می‌روند.

بیشتر بخوانید : درمان نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط