Search
Close this search box.
تعیین جنسیت با ای وی اف

تعیین جنسیت با ای وی اف

تعیین جنسیت با ای وی اف چیست و چگونه انجام می شود؟ به گفته بسیاری از پزشکان و متخصصان، تعیین جنسیت با روش آی وی اف در مقایسه با سایر روش های پزشکی درصد موفقیت بالایی دارد. عمدتا از این روش درمانی برای تشخیص و درمان ناهنجاری های ژنتیکی و ناباروری استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت تعیین جنسیت با IVF یکی از تکنیک های درمان ناباروری در میان زوجین است که برای تعیین جنسیت جنین هم به کار برده می شود. پزشکان متخصص برای زوج هایی که به خاطر مشکلاتی از قبیل ناتوانی در تخمک گذاری، ناتوانی در تولید اسپرم کافی و… از ناباروری خود رنج می برند؛ بنا به تشخیص خود و نوع مشکل ناباروری، روش پیشرفته ای وی اف را پیشنهاد می کنند. تعیین جنسیت به این روش هم با میزان دقت نزدیک به ۱۰۰ درصد همراه است.

آی وی اف تعیین جنسیت چگونه انجام می شود؟

به طور کلی تعیین جنسیت با ای وی اف نیازمند لقاح آزمایشگاهی است. اگرچه انجام این فرایند اندکی پیچیده و سخت بوده، اما امکان پذیر است و در نهایت به طور دقیق دقیق جنسیت جنین مشخص می شود. IVF برای تعیین جنسیت شامل ۴ مرحله است:

تحریک تخمدان

اولین مرحله این روش تعیین جنسیت، تحریک تخمدان است. در این مرحله پزشک متخصص برای تحریک شدن تخمدان و در نهایت تولید تخمک به بیمار خود داروهای لازم را تجویز می کند. زمانی که برای تحریک تخمدان در نظر گرفته می شود؛ چیزی حدود ۱۲ الی ۱۴ روز است. با توجه به دارو هایی که بیمار مصرف می کند، بایستی در این مدت تخمدان تحریک شده و تخمک های بسیاری را تولید کرده باشد. پس از پایان دو هفته، پزشک متخصص با انجام سونوگرافی واژینال روی تخمدان بیمار، وضعیت تخمدان و میزان تخمک های تولید شده را مورد بررسی قرار می دهد.

بازیابی تخمک

بازیابی تخمک مرحله دوم تعیین جنسیت با IVF است. پیش از هر چیزی باید عملیات مربوط به تخمک کشی انجام شود. سپس با اسپرم مرد ترکیب شده و با انجام عملیات مربوط به تشکیل جنین، در نهایت آن را به آزمایشگاه جنین انتقال می دهند. در زمان تعیین جنسیت، بیمار در حالت یک بیهوشی خفیف قرار می گیرد. سپس پزشک معالج به کمک سوزن های کوتاه و مخصوص، تخمک های موجود در بدن بیمار را خارج کرده و آن ها را با هدف تعیین جنسیت به آزمایشگاه جنین شناسی تحویل می دهد.

آزمایشگاه جنین شناسی

مرحله سوم از تعیین جنسیت با ای وی اف، لقاح آزمایشگاهی است که بایستی تخمک و اسپرم در شرایط مخصوص آزمایشگاه باهم لقاح داده شوند. در این مرحله جنین به مدت پنج الی هفت روز تشکیل شده و رشد می کند.

انتقال جنین

مرحله پایانی این نوع تعیین جنسیت مربوط به انتقال جنین تشکیل شده به درون رحم مادر است. در این مرحله بنا به درخواست پدر و مادر، جنین تعیین جنسیت شده به درون رحم مادر بازگردانده می شود. پس از اتمام این پروسه در صورتی که هیچ گونه مشکلی ایجاد نشود، زوجین جنسیت فرزند خود را می دانند. 

IVF

تعیین جنسیت با ivf چقدر طول میکشد؟

به گفته بسیاری از پزشکان اگرچه تعیین جنسیت با IVF بسیار دقیق است، اما فرایندی پیچیده از چرخه درمانی و آزمایش جنین گرفته تا انتقال تخمک های منجمد شده را شامل می شود. می توان گفت انجام این متد درمانی به مدت زمانی حدود ۴ الی ۶ هفته نیاز دارد. در واقع برای اینکه به کمک این روش دختر یا پسر بودن جنین تشخیص داده شود، آنالیزهای ژنتیکی آزمایش های مخصوصی را انجام می دهند. به طور کلی پروسه ای که برای تعیین جنسیت با ای وی اف طی می شود شامل دو سیکل است:

  • دوره اول به آزمایش های جنین مربوط می شود.
  • دوره دوم شامل آماده سازی رحم مادر برای برداشت تخمک و انتقال جنین برای باردار شدن است.

نکات مهم قبل از تعیین جنسیت با ای وی اف

قبل از باروری و تعیین جنسیت با ای وی اف یک سری نکات و مراقبت هایی وجود دارند که بایستی توسط زوجین رعایت شوند. در واقع بیمار بایستی بداند که رعایت این نکات تنها مربوط به مراقبت های پس از IVF نیست. مهم تر آنکه رعایت نکات مهم قبل از تعیین جنسیت با IVF از سوی زوجین، شانس آن ها را برای موفقیت در باروری و تعیین جنسیت دلخواه شان افزایش می دهد. رعایت این نکات مهم قبل از تعیین جنسیت با ای وی اف الزامی است:

  • تزریق آمپول پروژسترون از سوی مادر در زمان تخمک گذاری که بهتر است تا زمان پس از کاشت جنین هم ادامه داشته باشد.
  • مصرف داروهای مخصوص آماده سازی آندومتر به تشخیص پزشک
  • بهتر است بیمار در زمان تخمک گذاری تا دو هفته پس از کاشت هم از ایجاد رابطه زناشویی پرهیز کند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط