درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

واژینیسموس وضعیتی است که در آن واژن فرد به شکلی دردناک منقبض می شود که از دخول جلوگیری می کند. این انقباضات غیر ارادی هستند. به عبارت دیگر، فردی که مبتلا به واژینیسموس است، سعی نمی کند عضلات واژن خود را منقبض کند. در واقع آن عضلات خود به خود منقبض می شوند. این انقباض اغلب هر گونه تلاش برای دخول را – با انگشتان، آلت تناسلی یا اسباب بازی جنسی – دردناک یا غیرممکن می کند. انقباضات واژینیسموس نیز می تواند به خودی خود دردناک باشد. آنها می توانند انجام معاینه زنان را غیرممکن کنند.

پزشکان به طور کامل نمی دانند که چرا افراد به واژینیسموس مبتلا می شوند. این عارضه در زنانی که تجاوز جنسی و سایر آسیب‌ها را تجربه کرده‌ اند، شایع‌تر است. همچنین در افرادی که تربیت جنسی سخت گیرانه داشته اند، بیشتر دیده می شود. به عبارت دیگر، برای برخی افراد به نظر می رسد بین واژینیسموس و ترس یا اضطراب در مورد رابطه جنسی ارتباطی وجود دارد. با این حال، علل فیزیکی نیز برای واژینیسموس وجود دارد

واژینیسموس می تواند با انواع شرایط پزشکی همراه باشد که می تواند منجر به درد در حین دخول شود. این موارد شامل برخی از بیماری های مقاربتی و مشکلات سلامت لگن و همچنین تغییرات طبیعی مرتبط با یائسگی است.

تحقیقات نشان داده است که درمان ‌های پزشکی و روان‌ شناختی برای افراد مبتلا به واژینیسموس یکسان عمل می‌کنند. این بدان معنا نیست که واژینیسموس صرفا ریشه روانی و ذهنی دارد. معنی آن این است که برخی از واکنش های بدن به درد و اضطراب را می توان از طریق تکنیک های رفتاری تغییر داد. اغلب، درمان‌ های روان ‌شناختی واژینیسموس توسط درمانگران جنسی یا دیگر متخصصان سلامت جنسی ارائه می‌ شود. با این حال، کار کلی بر روی کاهش اضطراب در برخی شرایط که واژینیسموس نسبتاً خفیف است می‌تواند مفید باشد.

استفاده از بوتاکس برای واژینیسموس

یکی از زمینه های هیجان انگیز تحقیقات سلامت جنسی، استفاده از بوتاکس برای درمان واژینیسموس است. بوتاکس به دلیل استفاده از آن برای کاهش خطوط ، معمولاً به عنوان یک داروی ضد پیری در نظر گرفته می شود. با این حال، بوتاکس، مخفف سم بوتولینوم، برای درمان برخی شرایط درد مزمن استفاده می شود. این امر به این دلیل است که بوتاکس ماهیچه هایی را که به آن تزریق می شود فلج می کند. این امر از انقباض آنها جلوگیری می کند، چه آگاهانه یا ناخودآگاه. به همین دلیل است که بوتاکس برای جلوگیری از چین و چروک مفید است در واقع پس از تزریق بوتاکس افراد نمی توانند صورت خود را حرکت دهند. همچنین به همین دلیل است که برای شرایط درد مزمن مانند TMJ (درد فک)، سردرد، درد مثانه و واژینیسموس استفاده می شود. کاهش تنش در عضلات مشکل دار نیز باعث کاهش درد می شود.

درمان واژینیسموس

بیشتر بخوانید » مزایای جراحی هودکتومی

بوتاکس می تواند عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. بنابراین، معمولاً اولین خط درمان واژینیسموس نیست. با این حال، برخی از افراد مایل نیستند یا قادر به انجام سایر درمان های واژینیسموس نیستند. برای آنها، درمان بوتاکس می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. استفاده از بوتاکس برای درمان واژینیسموس شامل چندین جلسه تزریق بوتاکس است. بوتاکس در چندین نواحی ماهیچه پیازی ‌اسفنجی تزریق می شود. این عضله ای است که به دور ورودی واژن می پیچد. اگر در ایجاد اسپاسم واژن نقش داشته باشند، ممکن است از تزریق ‌های بیشتر برای شل کردن سایر عضلات استفاده شود.

درمان بوتاکس معمولاً به تنهایی انجام نمی شود. در عوض، اغلب با روان درمانی و استفاده از گشادکننده ها ترکیب می شود تا افراد بتوانند دخول راحتی را تجربه کنند. مدت زمان تزریق بوتاکس بین ۲ تا ۴ ماه است. با این حال، اثرات درمان ممکن است بیشتر از آن طول بکشد. بوتاکس آرامش اولیه و فقدان درد در هنگام دخول را فراهم می کند که به بدن اجازه می دهد بدون تنش به احساسات عادت کند. عوارض جانبی استفاده از بوتاکس برای درمان واژینیسموس می تواند شامل بی اختیاری ادرار و تاری دید باشد.

پس از انجام این تزریق، باید به مدت دو هفته از هرگونه تلاش برای مقاربت خودداری کنید. با این حال، می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید و نیازی به مرخصی گرفتن از محل کار نیست.

کلام آخر

اگر در حین رابطه جنسی احساس درد می کنید، پیدا کردن کمک می تواند دشوار باشد. همه پزشکان راحت در مورد مشکلات سلامت جنسی صحبت نمی کنند. همچنین همه مردم از صحبت با پزشک خود راحت نیستند. یکی از گزینه ها، جستجوی یک متخصص سلامت جنسی است. حقیقتی وجود دارد که به اندازه کافی گفته نمی شود. رابطه جنسی نباید چیزی باشد که به دلیل درد از آن می ترسید. درد نشانه این است که چیزی وجود دارد که باید به شکل دیگری اتفاق بیفتد. گاهی اوقات فقط تغییر موقعیت یا اضافه کردن روان کننده است. سایر مواقع بهبودی، معاشقه بیشتری می طلبد. فقط بدانید که کارهایی وجود دارد که می توان انجام داد تا رابطه جنسی کمتر دردناک و لذت بخش تر شود. هرگونه تغییر ضروری همیشه آسان نیست. با این حال، می توانند بسیار مفید باشند.