Search
Close this search box.
برنامه زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل

برنامه زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل

داشتن برنامه زمان بندی برای تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بزرگسال بسیار ضروری است و اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید بهتر است هر چه زودتر نسبت به دریافت آن اقدام کنید. واکسن گارداسیل یکی از بهترین واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV به حساب می‌آید. با استفاده از آن می‌توانید از ابتلا به زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های جنسی جلوگیری کنید. بسیاری از افراد نمی‌دانند چگونه باید این واکسن را تزریق کنند، به همین علت دانستن برنامه زمان‌بندی به شما کمک می‌کند که بدون مشکل این واکسن را تزریق کنید.

چه زمانی باید واکسن گارداسیل بزنید؟

زمان تزریق واکسن گارداسیل در افراد متفاوت است و ممکن است به سن، تعداد دزها و وضعیتتان بستگی داشته باشد. به طور کلی تزریق این واکسن در سنین مختلف بدین صورت توصیه می‌گردد:

⬅️ افراد ۹ تا ۱۴ سال

این افراد با کمک والدین خود می‌توانند برای تزریق واکسن گارداسیل اقدام کنند و دو دوز واکسن را در طی شش تا دوازده ماه تزریق کنند. با مراجعه به پزشک می‌توانید برنامه زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل را به صورت کامل دریافت کنید.

⬅️ افراد بالای ۱۵ سال

برنامه تزریق واکسن در این افراد متفاوت است و اگر تا کنون تزریق نکرده‌اید، باید از ۳ دز استفاده کنید. زمان تزریق دز اول را پزشک تعیین می‌کند. سپس برای تزریق دز دوم باید دو ماه پس از آن و برای تزریق دز سوم شش ماه پس از دز اول به پزشک مراجعه کنید.

توصیه می‌کنیم که به صورت سر خود برای تزریق این واکسن اقدام نکنید و در ابتدا با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند براساس وضعیت سلامتی و سنتان یک برنامه دقیق و بی‌نقص برای تزریق واکسن گارداسیل ارائه دهد.

تزریق واکسن گارداسیل برای پسران ضرورت دارد یا نه؟

تحقیقات نشان داده است همان قدر که تزریق واکسن گارداسیل برای زنان به‌علت جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم ضرورت دارد، به همان اندازه نیز برای مردان اهمیت دارد و می‌تواند از ابتلا و انتقال بسیاری از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند. ایمنی این واکسن برای پسران تایید شده است و هیچ محدودیتی برای تزریق آن وجود ندارد.

خستگی و درد بازو از عوارض تزریق آن به حساب می‌آیند که خود به خود برطرف می‌شوند. تزریق این واکسن برای پسران به دلایل زیر اهمیت دارد:

بیشتر بخوانید : درمان نازایی

جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV

تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به سرطان‌های ناشی از HPV را مردان تشکیل می‌دهند. مردان و زنان باید این ویروس را جدی  بگیرند و برای در امان ماندن از آن واکسن گارداسیل را تزریق کنند. در نتیجه، همه افراد به صورت یکسان تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

کاهش احتمال ابتلا با افزایش سن

هر قدر که سن بالاتر می‌رود، بدن نسبت به این ویروس مقاومت کمتری نشان می‌دهد و می‌توانید به راحتی به آن مبتلا شوید. با بالا رفتن سن ممکن است تزریق این واکسن تاثیر نداشته باشد و افراد به آن مبتلا شده باشند. پس پسران باید در سنین پایین‌تر نسبت به تزریق آن اقدام کنند تا در بلند مدت محافظت شوند.

بهترین زمانی که پسران باید نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند، قبل از شروع اولین فعالیت جنسی است. سنین یازده تا سیزده سالگی بهترین زمان برای تزریق است. البته تا ۲۶ سالگی نیز می‌توانید نسبت‌به‌ دریافت زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل اقدام کنید.

بهترین فرصت برای تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که همه افراد قبل از این که فعالیت جنسی خود را آغاز کنند این واکسن را تزریق کنند. زیرا در صورت ابتلا درمان بسیار دشوار بوده و برخی از ویروس‌های HPV به صورت مادام‌العمر هیچ گونه درمانی ندارند. دوران نوجوانی بهترین زمان برای تزریق این واکسن به حساب می‌آید. اگر سن شما بالاتر است و تا کنون فعالیت جنسی پرخطر نداشته‌اید نیز می‌توانید برای تزریق آن اقدام کنید. درغیراین‌صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید تا راه حل مناسب را به شما ارائه دهد.

برنامه جبران تزریق واکسن گارداسیل برای افراد جا مانده به چه صورت است؟

اغلب افرادی که از تزریق واکسن گارداسیل جا مانده‌اند و این اقدام مهم را پشت گوش انداخته‌اند، در طول زندگی به نوعی از HPV‌ مبتلا می‌شوند. اما جای نگرانی نیست چراکه غالبا عفونت ناشی از این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن کنترل و برطرف می‌شود.

البته گاهی هم ممکن است ویروس مولد زگیل تناسلی در بدن باقی بماند؛ به‌طور مخفیانه و به دور از چشم سیستم ایمنی حیات خود را در بدن ادامه دهد و در موقعیتی مناسب فرد را درگیر کند. بنابراین این شرایط با خطرات زیادی همراه است و الزامی است که جهت جبران تزریق واکسن گارداسیل طبق برنامه‌ای اصولی اقدام گردد. این برنامه توسط پزشک متخصص و باتجربه‌ای تعیین می‌شود که از شرایط سلامتی و سن شما باخبر است و می‌تواند بر حسب این وضعیت بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشد.

برنامه زمان بندی تزریق واکسن گارداسیل برای بانوان باردار چگونه است؟

اگر تا پیش از بارداری این واکسن را دریافت کرده‌اید، در دوران بارداری باید از تزریق آن ممانعت به عمل آورید و زمان تزریق بعدی را به بعد از بارداری موکول کنید. چراکه به‌طورکلی سیستم ایمنی بدن در طول بارداری تضعیف می‌شود و ممکن است پاسخ مورد انتظار را نسبت‌به تزریق واکسن نداشته باشد.

سوالات متداول در مورد بهترین زمان واکسن گارداسیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط