زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و روش های درمان

HPV مخفف عبارت Human Papillomavirus است که به فارسی به آن ویروس پاپیلومای انسانی می‌گویند. زگیل تناسلی یک ویروس است که بر روی پوست و انواع مختلف از بافت‌های بدن انسان تأثیر می‌گذارد. ویروس پاپیلومای انسانی بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد و برخی از این انواع می‌توانند عفونت‌های جنسی را ایجاد کنند.

عفونت‌های HPV می‌توانند به صورت دستگاهی و بدون علائم نمایان شوند ولی در برخی موارد می‌توانند علائمی مانند زغالیان، زگیل‌ها، زگیل‌های تجمعی در مناطق تناسلی، زگیل‌های مخاطی در دهان و گلو، زگیل‌های پوستی و زگیل‌های واروکوزیت ناشی از عفونت HPV ایجاد کنند.

در ضمن، برخی از انواع HPV می‌توانند باعث بروز سرطان شوند، به خصوص سرطان گردن رحم، سرطان آنوس، سرطان دهان و حلق و سرطان مجاری تنفسی علیه نیکوتین (CIN). برای پیشگیری از عفونت HPV و سرطان‌های مرتبط، واکسیناسیون، آزمایش‌های اسکرینینگ و رعایت اقدامات

زگیل تناسلی چیست؟

عفونت HPV به طور کلی سبب ایجاد پوست یا غشای مخاطی غیر طبیعی (زگیل) می شود. انواع خاصی از عفونت HPV باعث سرطان دهانه رحم می شوند. بیش از ۱۰۰ نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد.
انواع مختلفی از عفونت HPV باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن می شود. به عنوان مثال، برخی از انواع عفونت HPV سبب ایجاد زگیل در پاها می شوند، در حالی که بعضی دیگر باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که بیشتر روی صورت یا گردن ظاهر می شود.
اکثر عفونتهای HPV به سرطان منجر نمی شوند. اما برخی از انواع HPV تناسلی می تواند سرطان دهانه رحم ایجاد کند. سایر انواع سرطان، از جمله سرطان های مقعد، آلت تناسلی، واژن، قسمت دهانه رحم و سرطان های حنجره با عفونت HPV ارتباط دارند.
واکسن ها می توانند بیمار را در مقابل HPV که به احتمال زیاد باعث ایجاد زگیل های تناسلی یا سرطان دهانه رحم می شود، محافظت کنند.

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما قبل از ایجاد زگیل، عفونت HPV را از بین می برد. هنگامی که آنها ظاهر می شوند، بسته به نوع HPV درگیر می شوند.

زگیل تناسلی : به نظر می رسد ضایعات صاف، یا برجسته مانند گل کلم یا ساقه مانند. در زنان، زگیل های تناسلی به طور عمده بر روی قسمت خارجی ظاهر می شوند، اما می توانند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز رخ دهند.
در مردان، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی و کیسه بیضه یا در اطراف مقعد ظاهر می شود. زگیل تناسلی به ندرت ناراحتی یا درد ایجاد می کند، هرچند ممکن است دچار خارش شود.

سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی

به یاد داشته باشید که واکسیناسیون در برابر HPV می تواند شما را از سرطان دهانه رحم محافظت کند. برای کسانی که واکسینه نشده اند، اکثر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از گونه ای از HPV است که معمولا باعث ایجاد زگیل نمی شوند، بنابراین زنان اغلب متوجه نمی شوند که آلوده شده اند. مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولا نشانه ای ندارند.
با گذشت زمان، گونه ای خاص از عفونتHPV می تواند منجر به ضایعات پیش سرطانی شود. اگر درمان نشود، این ضایعات می توانند سرطانی شوند. آزمایشات پاپ اسمیر برای زنان مهم است زیرا که می تواند تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم را که منجر به سرطان شود را، تشخیص دهد .
دستورالعمل های کنونی توصیه می کنند که زنان سنین ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سال یک تست پاپ اسمیر داشته باشند. زنان در سن ۳۰ تا ۶۵ سالگی توصیه می شود که هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند.
زنانی که بیش از ۶۵ سال دارند اگر آنها سه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی متوالی یا دو DNA پاپیلوما ویروس انسانی و آزمایشات پاپ اسمیر بدون هیچ نتیجه ی غیر طبیعی داشته باشند، می توانند آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند.
چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید
اگر زگیل دارید که موجب احساس ناخوشایند، ناراحتی یا درد می شود، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

علل و راههای پیشگیری زگیل تناسلی

یکی از مهمترین مسائل ، علل ایجاد زگیل تناسلی و راه های پیشگیری از ان است.

علل زگیل تناسلی یا عفونت HPV

عفونت HPV زمانی اتفاق می افتد که ویروس وارد بدن شما می شود، معمولا از طریق برش، سایش و یا پارگی قسمت کوچکی در پوست شما. این ویروس به واسطه تماس پوستی منتقل می شود.
عفونت های ویروسی تناسلی از طریق مقاربت جنسی، رابطه جنسی مقعدی و تماس پوست با پوست در ناحیه تناسلی به وجود می آیند. برخی از عفونت های HPV که منجر به زخم های دهان یا مجرای تنفسی می شوند از طریق سکس دهانی ایجاد می شود.
اگر شما حامله هستید و دارای عفونت HPV با زگیل های تناسلی هستید، ممکن است زگیل ها در دوران بارداری بزرگتر و بزرگتر شوند.درمان را به پس از زایمان موکول کنید.
زگیل های تناسلی بزرگ می توانند کانال تولد را مسدود کنند. عفونت ممکن است به رشد نادر و غیرسرطانی در حنجره کودک مرتبط باشد.
زگیل ها مسری هستند آنها با تماس با یک زگیل یا با چیزی که زگیل را لمس کرده است، گسترش پیدا می کنند.

عوامل خطر زگیل تناسلی

عفونتهای HPV شایع هستند. عوامل خطر برای عفونت HPV عبارتند از:
تعداد شرکای جنسی: در افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند احتمال ابتلا به HPV تناسلی بیشتر است .داشتن رابطه جنسی با یک شریک که دارای شرکای جنسی متعدد بوده نیز خطر ابتلا به عفونت شما را افزایش می دهد.
سن: زگیل های معمولی بیشتر در کودکان رخ می دهد. زگیل تناسلی اغلب در نوجوانان و بزرگسالان جوان رخ می دهد.
سیستم های ایمنی ضعیف: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر بیشتر عفونت های HPV هستند. سیستم های ایمنی می تواند توسط ویروس ایدز( HIV) یا توسط داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که پس از پیوند عضو استفاده می شود، تضعیف شود.
پوست آسیب دیده: مناطقی از پوست که بریده شده یا بازهستند بیشتر مستعد ابتلا به زگیل های معمولی هستند.
تماس شخصی: دست زدن به زگیل های افراد یا محافظت نکردن از تماس با سطوحی که در معرض HPV قرار گرفته اند – مانند دوش و استخر های عمومی – ممکن است خطر ابتلا به HPV را افزایش دهد.

پیشگیری زگیل تناسلی

• شما می توانید خطر ابتلا به زگیل های تناسلی و سایر زخم های ناشی از HPV را از این طریق کاهش دهید:
  • داشتن یک رابطه جنسی متقابل یکپارچه.
  • داشتن تنها یک شریک جنسی
  • با استفاده از کاندوم لاتکس، که می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد.
  • واکسن HPV

یک واکسن بنام گارداسیل (Gardasil 9) گسترش یافته است. نشان داده شده است که این واکسن در برابر سرطان دهانه رحم و در برابر زگیل های تناسلی شما را محافظت می شود.

هنگامی که فرد به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است موثر نباشد یا ممکن است در همه کار نکند. همچنین واکنش به واکسن در سنین جوانتر از سنین بالاتر بهتر است.

🛑درمان دارویی

درمان دارویی با توجه به نوع زگیل تناسلی و ناحیه ایجاد شده تجویز می شود . استفاده از داروها حتما باید توسط متخصص زنان و زایمان پس از بررسی های لازم تجویز و مصرف شود .

🛑فریز کردن

فریز یا کرایوتراپی یکی از روش های درمان زگیل تناسلی ناحیه تناسلی خارجی می باشد. این روش درمانی ممکن است طی چند جلسه انجام شود . معمولا فریز کردن به دو صورت مایع و گاز انجام می شود .

🛑کوتریزاسیون

سوزاندن یا کوتریزاسیون یکی دیگر از روش های درمان این بیماری به شمار می آید . این روش درمان همانطور که از اسم آن پیداست با سوزاندن ضایعه صورت می گیرد و همین امر ممکن است پوست ناحیه مورد نظر پس از درمان به صورت اسکار باقی بماند . سوزاندن زگیل تناسلی کمی با درد همراه است .

🛑لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از روش هایی است که به تجربه و تبحر پزشک نیاز دارد و در مواقعی که ضایعه بزرگ باشد از این روش استفاده می شود . استفاده از لیزر به منظور درمان در یک جلسه انجام می گردد .

🛑جراحی

سریعترین روش و آخرین روش درمان جراحی است . زمانی که ضایعه بسیار زیاد باشد در این مواقع بهترین روش درمان جراحی می باشد . قبل از انجام جراحی بهتر است ابتدا از ضایعه نمونه برداری صورت گیرد تا پس از بررسی و تشخیص نوع ویروس سپس جراحی انجام شود.

زمانی که زگیل تناسلی در ناحیه داخلی واژن ایجاد شده باشد قبل از اقدام به هر گونه درمان ابتدا باید میزان وسعت بیماری در بافت داخلی واژن و دهانه رحم مشخص گردد .
در این مواقع به منظور تشخیص ابتدا باید توسط متخصص زنان و زایمان معاینه دهانه رحم انجام شود در این زمان اگر زخم و تغییر شکل ایجاد شده باشد کاملا به وضوح می توان مشاهده نمود .
شایان ذکر است، در اکثر مواقع در ابتدای بیماری هیچ گونه ضایعه ای در معاینه قابل مشاهده نخواهد بود و بهترین روش تشخیص در این مواقع استفاده از دستگاه کولپوسکوپ می باشد . با استفاده از آن می توان به بزرگ نمایی ناحیه تناسلی داخلی پرداخت تا ضایعه دیده شده و سپس نمونه برداری صورت گیرد .
درمان زگیل تناسلی پس از نتیجه نمونه برداری مشخص می گردد . بهتر است به منظور انتخاب بهترین روش درمان زگیل تناسلی به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید