Search
Close this search box.
واکسن گارداسیل برای مردان تا چه سنی است؟

واکسن گارداسیل برای مردان و زنان تا چه سنی است؟

طبق آمارهای رسمی از سازمان بهداشت جهانی ویروس HPV  یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های جهان است که سالیانه باعث مرگ هزاران نفر در جهان می‌شود. به همین دلیل با انجام واکسیناسیون به موقع می‌توان از انتشار این ویروس و ایجاد آسیب‌های جدی و مرگ جلوگیری کرد.

 اما یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد تایید قرار می‌گیرد تزریق این واکسن در سن مناسب برای آقایان و خانم‌ها است، اما چند سالگی بهترین سن برای تزریق این واکسن به حساب می‌آید؟ در این مطلب از سایت دکتر مهرنوش امیری برای شما در مورد شرایط و بهترین سن دریافت واکسن گارداسیل صحبت می‌کنیم.

محدودیت سنی واکسن گارداسیل

برخی سنین برای اثربخشی واکسن گارداسیل بهتر هستند به همین دلیل بسیاری از پزشکان به افراد توصیه می‌کنند تا برای دریافت تمامی فواید و اثر این واکسن‌ها آن را در سنین توصیه شده تزریق کنند. به طور کلی تزریق این واکسن برای خانم‌ها و دختران بیشتر توصیه شده است اما مردان نیز به منظور پیشگیری از ویروس زگیل تناسلی نیاز است تا آن را تزریق کنند.

در بیشتر کشورهای دنیا از جمله آمریکا تزریق این واکسن در سه نوبت انجام می‌شود به عبارتی دلیلی ندارد تا فرد صبر کند تا فعالیت جنسی خود را شروع کرده و سپس این واکسن را تزریق نماید. تمام افراد نوجوان و جوان از خانم‌ها تا آقایان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک می‌توانند تزریق آن را انجام دهند. بهترین کار این است که در سنین جوانی واکسن گارداسیل تزریق شود تا نتایج آن ماندگارتر باشد.

چرا واکس زدن زگیل تناسلی در سنین جوانی توصیه می‌ شود؟

به دلیل کاهش سن رابطه جنسی و برای اینکه معمولاً در سنین پایین‌تر اثر این واکسن بیشتر است، توصیه می‌شود که افراد در سنین جوانی واکسن گارداسیل را تزریق کنند. البته اگر افراد در سنین پایین‌تر رابطه‌های جنسی ایمن داشته باشند نیز نیاز است تا تزریق این واکسن را در اولویت قرار دهند. بسیاری از پزشکان تزریق این واکسن بعد از ۲۶ سالگی را توصیه نمی‌کنند اما در صورت تمایل می‌توانید بعد از مشورت با پزشک اقدام به تزریق واکسن گارداسیل پس از سن ۲۶ سالگی کنید.

در سال ۲۰۱۸ سازمان FDA محدوده سنی استفاده از این واکسن را از ۲۶ ساله به ۴۵ سال افزایش داد زیرا طبق تحقیقات انجام شده این واکسن در سنین بالاتر نیز می‌تواند تا حدودی در پیشگیری از HPV  موثر باشد. علاوه بر این از دیگر مواردی که تزریق واکسن زگیل تناسلی در سنین جوانی توصیه می‌شود این است که فرد هنوز در معرض چندین گونه از HPV  قرار نگرفته و واکسن تاثیر بیشتری روی آن دارد. اما در صورتی که افراد بالای ۲۶ سال اقدام به تزریق این واکسن کرده و روابط جنسی متعددی داشته باشند ممکن است واکسن تاثیر چندانی روی آنها نداشته باشد.

نحوه تزریق واکسن گارداسیل

در مورد نحوه تزریق واکسن گارداسیل باید بگوییم که این واکسن به صورت ۲ یا ۳ دوز تجویز شده و تنها تزریق یک دوز آن تاثیر زیادی روی سلامت شما ندارد. به این منظور نیاز است تا در سنین ۹ تا ۱۵ سال و قبل از شروع فعالیت جنسی دو دوز آن با فاصله زمانی ۶ تا ۱۲ ماه تزریق شود.

در این سنین سیستم ایمنی افراد بسیار قوی بوده در نتیجه می‌تواند محافظت بالایی در برابر ویروس HPV  ایجاد کند. افرادی که سن آنها بالای ۱۵ سال است یا دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند باید اقدام به تزریق سه دوز کامل کنند برای این افراد تزریق به صورت زیر انجام می‌شود:

  • تزریق دوز دوم حداقل یک یا دو ماه بعد از دوز اول
  • تزریق دوز سوم ۶ ماه بعد از دوز دوم

البته این فواصل بسته به صلاحدید پزشک ممکن است تغییر کند؛ واکسن گارداسیل جزو واکسن‌های عضلانی به حساب می‌آید و معمولاً به بازو تزریق می‌شود.

موضوع مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هیچ واکسنی پیدا نمی‌شود که عملکرد ۱۰۰ درصدی داشته باشد با این حال تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند تا حدود ۹۰ درصد شما را در مقابل ابتلا به ویروس‌های گروه HPV  مصون نگه دارد. نکته جالبی که باید در نظر داشته باشید این است که امروزه در بیشتر کشورهایی که تزریق این واکسن به طور جدی انجام می‌شود احتمال ابتلا به انواع ویروس زگیل تناسلی تا نزدیک به ۸۸ درصد در نوجوانان کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این، تزریق این واکسن در سنین جوانی می‌تواند ایمنی بالایی نسبت به این ویروس خطرناک به وجود آورده و در نتیجه نیاز به تزریق واکسن را در مدت زمان کوتاه از بین می‌برد. پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم اثربخشی تزریق واکسن گارداسیل بسیار بالا بوده و می‌تواند از ایجاد ویروس زگیل تناسلی تا حد زیادی پیشگیری کند.

 از جمله موضوعات مهمی که در حوزه اثربخشی تزریق این واکسن باید در نظر داشته باشید این است که شایعاتی مبنی بر عقیم شدن افراد پس از تزریق ارائه شده است که این حرف صحت نداشته و مشکلات جدی مانند عقیم شدن به وجود نمی‌آورد. اما توصیه ما به شما این است که قبل از تزریق حتماً با پزشک خود مشورت کرده و زیر نظر او یک کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید : درمان نازایی

جمع بندی نهایی سن واکسن گارداسیل

همانطور که در این مقاله متوجه شدید تزریق واکسن گارداسیل احتمال ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، سرطان مقعد، دستگاه تناسلی و حلق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا تزریق این واکسن می‌توانید با دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی به عنوان یکی از برترین پزشکان زنان در حوزه فلوشیپ نازایی صحبت کرده و زیر نظر ایشان این واکسن را تزریق کنید.

 علاوه بر این، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و حفظ سلامت خود از ابتلا به برخی بیماری‌های جنسی یا درمان ناباروری نیز دکتر امیری بهترین راهنمایی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط