Search
Close this search box.
عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر باروری

عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر باروری

عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر باروری مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه هستند. اما خبر خوب این است که حتی با عادت ماهانه نامنظم هم امکان بارداری وجود دارد با این تفاوت که این پروسه در مقایسه با افرادی که عادت ماهانه منظمی دارند، بیشتر طول می‌کشد و دشوارتر است.

به طور کلی خانم‌هایی که سیکل آنها بیشتر از ۱۰ روز تغییر دارد، چهار برابر کمتر از خانم‌هایی که سیکل آن‌ها منظم است احتمال باروری دارند. در ادامه این مطلب، بیشتر راجع به عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر باروری صحبت خواهیم کرد.

تاثیر درمان قاعدگی نامنظم و افزایش باروری

درمان قاعدگی نامنظم در افزایش شانس باروری تاثیر بسیاری دارد. سیکل قاعدگی خانم‌ها به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول روزهایی هستند که احتمال بارداری در آنها کم است. بخش دوم شامل روزهایی می‌شود که تخمک گذاری در آنها اتفاق می‌افتد و شانس بارداری در این روزها به مراتب بیشتر است. دسته سوم روزهایی هستند که می‌توان گفت احتمال باردار شدن در آنها تقریباً نزدیک به صفر است.

این دسته‌بندی زمانی دقیق و منظم است که قاعدگی به موقع و به صورت منظم اتفاق بیفتد. در غیر این صورت تشخیص روزهای باروری کار سختی است. اگر شما عادت ماهانه نامنظم را درمان کنید روزهای تخمک گذاری به طور دقیق مشخص می‌شوند.

بنابراین می‌توانید با ایجاد رابطه جنسی در روزهایی که احتمال بارداری بیشتر است، شانس بارداری را افزایش دهید.

راهکارهایی برای داشتن قاعدگی منظم و افزایش شانس باروری

یکی از راهکارهای موثر برای درمان عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر درمان ناباروری، استفاده از راهکارهایی است که باعث تنظیم قاعدگی می‌شوند. یکی از این راه‌ها مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک است.

اما در کنار آن، رعایت یکسری نکات می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. برخی از این نکات عبارتند از:

  • حفظ تناسب اندام: تغییر در وزن باعث تغییر در زمان پریود می‌شود. بنابراین اگر اضافه وزن دارید می‌توانید با کاهش وزن، گام موثری در تنظیم قاعدگی بردارید. همچنین اگر به تازگی وزن زیادی از دست داده‌اید این موضوع نیز می‌تواند در به هم ریختگی دوران قاعدگی تاثیرگذار باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود همواره تناسب اندام‌ را حفظ کنید.
  • ورزش کنید: ورزش کردن برای سلامتی فواید بسیاری دارد و می‌تواند در حفظ وزن و درمان سندروم پلی‌ کیستیک که یکی از علل بی‌نظمی قاعدگی است بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین حتماً ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • رژیم غذایی صحیح: مصرف یک سری مواد غذایی مانند دارچین، زنجبیل، سرکه سیب، آناناس و همچنین استفاده از انواع ویتامین‌ها، نقش موثری را در تنظیم عادت ماهانه و افزایش شانس باروری ایفا می‌کند.

باروری با وجود مشکلات تخمک‌گذاری

اگرچه عادت ماهانه نامنظم و تاثیر آن بر باروری به دلیل مشکلات تخمک گذاری شانس بارداری را کم می‌کند. اما می‌توانید برای تنظیم چرخه قاعدگی و افزایش شانس باروری، تغذیه سالم، رعایت بهداشت، خواب کافی و ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهید. به این ترتیب می‌توانید به تنظیم قاعدگی کمک کنید و احتمال باردار شدن را بالا ببرید.

یکی دیگر از راهکارهایی که به افزایش باروری حتی با وجود داشتن مشکلات تخمک گذاری کمک می‌کند این است که از تلاش برای تشخیص روزهای تخمک گذاری دست بردارید و در طول چرخه خود رابطه‌های جنسی مکرر داشته باشید.

برخی از زوج‌ها برای تشخیص و زمانبندی رابطه جنسی با روزهای تخمک گذاری دچار استرس می‌شوند که همین عامل می‌تواند شانس باروری را پایین بیاورد. اگر با وجود مشکلات تخمک گذاری، به صورت یک روز در میان رابطه جنسی داشته باشید احتمال دارد در یک روز که احتمال باروری در بیشترین حالت ممکن است لقاح انجام‌ شود.

سندروم-تخمدان-پلیکیستیک

روش‌های بارداری در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

بارداری در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دشواری‌هایی دارد اما غیر ممکن نیست. برخی از روش‌های موثر در باردار شدن خانم‌های مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک به شرح زیر است.

  • کاهش وزن: تخمدان پلی‌کیستیک باعث افزایش وزن می‌شود. بنابراین خانم‌های مبتلا به این مشکل اگر وزن خود را پایین بیاورند می‌توانند تا حد زیادی وضعیت را تغییر بدهند. کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی وزن می‌تواند تاثیر زیادی در تنظیم شدن قاعدگی و تخمک گذاری داشته باشد‌.
  • رژیم غذایی: راهکار دیگری که به وسیله آن می‌توان با تخمدان پلی‌کیستیک مبارزه کرد استفاده از رژیم غذایی صحیح است. به همین منظور توصیه می‌شود از غذاهای تخمیر شده مانند کشک سویا و توفو استفاده کنید و غذاهای فراوری شده که شکر و چربی زیادی دارند را از سبد غذایی خود حذف کنید.
  • متفورمین: برخی از بیمارانی که به پلی کیستیک مبتلا هستند به تجویز پزشک و برای جلوگیری از مقاومت به انسولین باید متفورمین مصرف کنند. حتی خانم‌هایی که مقاوم به انسولین نیستند اما تخمدان پلی کیستیک دارند می‌توانند با مصرف متفورمین به کاهش وزن خود کمک کنند و به این ترتیب قاعدگی‌های منظمی داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط