Search
Close this search box.
عفونت بعد از عمل تنگی واژن

عفونت بعد از عمل تنگی واژن را چگونه درمان کنیم؟

عفونت بعد از عمل تنگی واژن یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از جراحی واژینوپلاستی رخ دهد، از این رو بسیاری از افرادی که به دنبال استفاده از این روش هستند، دغدغه عوارض بعد از آن را دارند.

یکی از مشکلات شایع در بین بانوان، مشکل شل شدن عضلات واژن است که در نتیجه عوامل مختلفی ممکن است رخ دهد، از جمله مهمترین دلایل این عارضه، داشتن فعالیت های ورزشی سنگین، زایمان طبیعی و افزایش سن است که سبب کاهش خاصیت ارتجاعی عضلات می گردد، استفاده از تکنیک واژینوپلاستی نقش موثری در بهبود این عارضه به شکل دائمی دارد، ولی عوارض احتمالی آن و از جمله عفونت بعد از عمل تنگی واژن ممکن است سبب ایجاد نگرانی شود، از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم تا با کسب اطلاعات بیشتر، بتوانید تصمیمات مناسب تری را اتخاذ نمایید.

عمل تنگی واژن را بیشتر بشناسید

شل شدن عضلات واژن که اغلب با افزایش سن و زایمان طبیعی رخ می دهد می تواند سبب گشاد شدن واژن گردد، این عارضه می تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند که از این جمله عدم رضایت از رابطه جنسی است، برای حل این مشکل از روش های مختلف مانند لیفت واژن با نخ، استفاده از دستگاه RF، تنگ کردن واژن با استفاده از لیزر، جراحی پرینورافی و جراحی تنگ کردن واژن که با نام واژینوپلاستی شناخته می شود استفاده می گردد.

لازم به ذکر است واژینوپلاستی از جمله جراحی های زیبایی زنان محسوب می گردد که طی آن عضلات شل شده کوتاه می گردد و با استفاده از بخیه به اصلاح آن پرداخته می شود، علاوه بر آن پوست اضافی این ناحیه نیز حذف می گردد، این جراحی با تنگ کردن دهانه واژن می تواند در زیبایی و عملکرد آن موثر باشد و سبب افزایش کیفیت رابطه جنسی گردد.

علایم عفونت واژن بعد از عمل تنگی واژن

با شناخت علایم عفونت بعد از عمل تنگی واژن می توان اقدامات درمانی را سریع تر آغاز نمود، از جمله این علایم می توان به درد و تورم ناحیه جراحی شده اشاره کرد به طوری که در زمان ادرار کردن فرد دارای احساس درد و سوزش است، البته این درد در ابتدای جراحی طبیعی است و با تجویز پزشک جراح می توان از داروهای مسکن جهت کنترل آن استفاده کرد،  اما در صورتی که بیشتر از حد طبیعی طول بکشد نیازمند پیگیری و درمان است.

از دیگر علایم عفونت بعد از عمل تنگی واژن ترشحات بدبو و غیر طبیعی است که خود هشدار وجود عفونت است و می بایست درمان گردد.

علاوه بر آن افرادی که مبتلا به عفونت بعد از عمل تنگی واژن می شوند، ممکن است دچار خارش در ناحیه جراحی گردند، با مشاهده هر یک از این علایم، توصیه می شود در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت شود و درمان های لازم در این زمینه دریافت گردد.

علت ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن

اما سوالی که مطرح می شود این است که علت ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن چیست، در پاسخ به این سوال باید به علل مختلفی اشاره کنیم که از جمله مهمترین آن ها عدم توجه و رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی است، عدم شستشوی مناسب و بهداشت محل جراحی نقش مهمی در ابتلا به عفونت بعد از عمل تنگی واژن دارد، از طرف دیگر مصرف نکردن دقیق و به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک جراح نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

استفاده از وان و استخر زودتر از زمان توصیه شده توسط پزشک، پوشیدن لباس تنگ، رابطه جنسی زودتر از زمان توصیه شده، فعالیت های سنگین که سبب باز شدن بخیه ها شود و ابتلا به عفونت واژن قبل از جراحی از دیگر علل ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن می باشد.

بیشتر بخوانید » هزینه عمل زیبایی واژن

درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن

در اولین گام درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن، توصیه می شود به پزشک جراح خود مراجعه کنید، پزشک با معاینه و بررسی میزان پیشرفت عفونت بعد از عمل تنگی واژن، داروها و آنتی بیوتیک های مناسب را تجویز خواهد کرد، علاوه بر آن با رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی می توان به درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن کمک کرد، از این رو توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علایم ذکر شده در رابطه با عفونت بعد از عمل تنگی واژن، سریع تر با پزشک خود مشورت نمایید تا روند درمان تسریع گردد و از پیشرفت آن جلوگیری شود.

درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن

مراقبت های بعد از عمل تنگی واژن

شستشوی ناحیه جراحی و خشک نگه داشتن آن می تواند در پیشگیری از عفونت بعد از عمل تنگی واژن نقش بسیار موثری داشته باشد، استفاده به موقع داروها از دیگر نکات ضروری در این زمینه می باشد.

پرهیز از رابطه جنسی طی دوره نقاهت بعد از جراحی نیز توصیه می گردد، علاوه بر آن توصیه می شود از لباس های نخی و گشاد استفاده گردد، همچنین پزشک توصیه خواهد کرد از فعالیت های سنگین کاری و یا ورزشی تا بهبودی کامل اجتناب نمایید.

علاوه بر نکات فوق باید توجه داشت که تا مدت یک ماه نباید از سونا و یا استخر استفاده نمود و تا ۴۰ روز از رابطه جنسی اجتناب نمود، چرا که این عوامل نیز در بروز عفونت بعد از عمل تنگی واژن موثر است.

داشتن برنامه تغذیه مناسب نیز در روند بهبودی و پیشگیری از عفونت بعد از عمل تنگی واژن بسیار موثر خواهد بود، نوشیدن آب کافی و برنامه غذایی با فیبر کافی می تواند در پیشگیری از یبوست و فشار به بخیه ها موثر باشد، علاوه بر آن مصرف رژیم غذایی مغذی و حاوی ویتامین ها و به ویژه ویتامین C می تواند روند بهبودی را تسریع بخشد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عفونت بعد از عمل تنگی واژن که از عوارض احتمالی جراحی واژینوپلاستی است پرداختیم، همان طور که اشاره شد، از مهمترین علایم عفونت بعد از عمل تنگی واژن، تورم، درد، سوزش، ترشحات بدبو و خارش است، جهت پیشگیری از عفونت بعد از عمل تنگی واژن، توصیه می شود به پزشک جراح ماهر مراجعه نمایید و علاوه بر آن نکات مراقبتی بعد از جراحی را نیز به دقت رعایت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط