Search
Close this search box.
عوارض زایمان سزارین

عوارض زایمان سزارین

میخواهیم در مورد عوارض زایمان سزارین صحبت کنیم، زایمان سزارین چند عوارض دارد مثل همه‌ی جراحی ها، سزارین هم ممکن است در برخی از موارد این عوارض را در افراد نشان دهد.

عوارض سزارین شامل چه مواردی است؟

از عوارض زایمان سزارین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض مواد بیهوشی، اکثر اثرات جانبی بیهوش جزیی و موقتی هستند، یعنی هیچ وقت این عوارض ماندگار نمی‌شود، البته نه به طور کامل بلکه یعنی اکثر موارد ماندگار نمی شود، در واقع موقتی هستند و از بین می‌رود. ولی در برخی افراد ممکنه اثرات جدی‌تری داشته باشد که باید از قبل نسبت به آن اطلاع داشته باشیم و آماده باشیم.

این خطرات شامل تهوع، استفراغ، گلودرد به این دلیل که اینکه، اگر برای زایمان مجبور شوند بیهوشی عمومی باشد، لوله‌ی تنفسی که داخل گلوی آن خانم قرار می دهند، گیجی، دردهای ماهیچه‌ای، لرز و تکان دارد و بعد از زایمان احساس سرما می‌کنند که در پزشکی به آنها می گویند هایپوترمی و سردرد.

به صورت کلی بیشتر مواقع این عوارض تا چند ساعت به تقریب بین ۱ الی ۲ ساعت از بین می‌رود، ولی ممکنه برخی از این عوارض در برخی از افراد بیشتر از این چند ساعت طول بکشد.

زایمان سزارین

سایر عوارض سزارین

عوارض بعدی سزارین عبارتند از:

عفونت رحم:

بعد از زایمان سزارین عفونت رحم امری شایع است، که از علت‌های اون می‌توانیم به عواملی نظیر خارج کردن جفت با دست اشاره کرد، یعنی زمانی که جفت مشکل پیدا می‌کند و به راحتی خارج نمی‌شود و به خاطر سلامت مادر پزشک مجبور می شود تا جفت را با دست خارج کند، این یکی از عواملی است که امکان اینکه بعدا مادر به عفونت رحم مبتلا بشود را افزایش می دهد. البته از طرفی هم در صورت استفاده نکردن از دست و خروج خود به خودی جفت در زایمان سزارین، زمان زایمان و همچنین میزان خونریزی افزایش پیدا می‌کند به خاطر همین مورد مجبور می شوند که این کار(خارج کردن جفت با دست) را انجام دهند، زیرا همانطور که گفته شد به خاطر سلامت مادر این کار ضروی است و یکی دیگر از دلایل این کار عبارت است از جلوگیری از خونریزی بیشتر مادر.

عفونت محل بخیه‌:

حتی با رعایت کردن نکات صحیح جراحی توسط پزشک متخصص ممکن است عفونت محل بخیه‌ها که همراه با خونریزی و باز شدن محل زخم باشد این رویداد اتفاق بیفتد. متاسفانه این عارضه یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر مادران بعد از زایمان سزارین محسوب می شود و همچنین باید خانم در صورت مشاهده این عارضه سریع به بیمارستان مراجعه کند و حتی بستری بشود و اگر خیلی عفونت زیاد باشد باید آنتی بیوتیک‌های وریدی بگیرد. بنابراین باید عفونت محل بخیه را جدی بگیریم.

آمبولی:

آمبولی لخته شدن خون از عوارض بعد زایمان است که می‌توان گفت این عارضه در مادرانی که تحت جراحی سزارین هستن احتمال وقوعش دو برابر بیشتر است. یعنی آمبولی در زمان سزارین خطرش دو برابر بیشتر از زمان زایمان طبیعی به وجود می آید. به وجود امدن لخته خون در دوران بارداری و بعد از زایمان از عارضه های خطرناک برای مادران است، که حتی در موارد حاد می‌تواند منجر به آمبولی ریه شود. برای جلوگیری از این عارضه می توانیم به مادر بعد از زایمان به محض اینکه توانایی راه رفتن پیدا کرد بگوییم که از تخت پایین بیاید و راه برود، این راه رفتن خیلی مهم است. زیرا اجازه نمی دهد که خون لخته شود و موجب شود تا آمبولی ریه به وجود بیاید.

چسبندگی شکم و رحم:

یکی از عوارض دیگه‌ای که وجود دارد این است که اگر با افزایش تعداد دفعات زایمان سزارین خطر چسبندگی داخل شکم و خطر چسبندگی جفت به رحم، مثانه و اطراف آن افزایش پیدا می‌کند، که با عوارض بسیار شدید برای مادر و نوزاد در بارداری بعدی همراه است. یعنی اگه همانطور که تو کتاب‌ها و پروتکل‌ها گفته شده است، بیشتر از سه بار سزارین باعث خطر چسبندگی‌های داخل شکمی و خطر این که در بارداری جفت به رحم و مثانه بچسبد می شود و اینها باعث عوارض شدید و بارداری و زایمان بشود هم برای مادر و نوزاد وجود دارد.

بیشتر بخوانید » بارداری پوچ

مزایای سزارین چیست؟

اگر قرار باشد مزایا زایمان سزارین را بررسی کنیم می توانیم به مواردی نظیر:

زایمان سزارین درد زایمان طبیعی را ندارد

زایمان سزارین دارای مدت زمان حداقلی است و شاید یک ربع تا نیم ساعت باشد، ولی در زایمان طبیعی در بعضی افراد ممکن است که حتی به بیشتر شش ساعت، ده ساعت و حتی تا یک روز طول بکشد.

زایمان سزارین ایمن تر و بی خطر ترین روش خروج جنین است و احتمال آسیب به جنین را خیلی کمتر می‌کند.

اختلالات کف لگن مانند پرولاپس ارگان‌های لگنی و بی‌اختیاری در مادرانی که سزارین می‌کنند کمتر اتفاق میفتد نسبت به خانم‌هایی که زایمان طبیعی انجام میدهند.

زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی، عوارض خطرناک و قابل توجهی هم برای مادر و هم نوزاد خواهد داشت و این روش زایمان نباید به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته بشود، تنها در مواردی که جان مادر یا جان جنین تهدید میشود و بنا به تشخیص متخصص زنان و زایمان ارزش قبول کردن عوارض جانبی و احتمالی را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط