Search
Close this search box.
عوامل ناباروری در مردان

مهمترین علت ناباروری مردان

عوامل ناباروری در مردان متفاوت بوده و موارد مختلفی می‌توانند در به وجود آمدن این عارضه تاثیرگذار باشند. معمولا پیشنهاد می‌شود افرادی که با این مشکل مواجه هستند، اطلاعات خود را در خصوص بیماری‌هایی که منجر به ناباروری می‌شوند، افزایش داده تا بتوانند به راحتی این عارضه را برطرف کنند.

عوامل مختلفی می‌توانند سبب به وجود آمدن ناباروری در مردان شوند، از جمله آنها می‌توان به مشکلات جسمی، تغییرات هورمونی، بیماری‌ها و عفونت‌ها و… اشاره کرد. در این مقاله سعی خواهیم داشت شما را با تمامی این عوامل به طور کامل آشنا کنیم.

مهمترین علت ناباروری مردان

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است در مردان وجود داشته باشد، ناباروری بوده که دلایل مختلفی می‌توانند سبب به وجود آمدن آن شوند. شناخت و آشنایی کافی با دلایل و عوامل ناباروری در مردان می‌تواند به آنها در جهت شناسایی بیماری خود و اقدام به درمان ناباروری کمک کند. برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌هایی که سبب ایجاد ناباروری در این افراد می‌شوند، در ادامه توضیح داده خواهند شد.

درمان نازایی با جدید ترین روش ها

اختلالات اسپرم

از جمله شایع‌ ترین دلایلی که سبب ناباروری در مردان می‌شود، می‌توان به مشکلات مربوط به ساخت و رشد اسپرم‌ها اشاره کرد‌‌. از جمله این مشکلات می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • اسپرم‌ها به درستی رشد و تکامل پیدا نمی‌کنند.
  • اسپرم‌ها شکل عجیبی خواهند داشت.
  • اسپرم‌ها به سمت درستی حرکت نمی‌کنند.
  • اسپرم‌ها در تعداد بسیار کم تولید می‌شود. (الیگواسپرمی)
  • اسپرم‌ها به هیچ‌وجه تولید نمی‌شوند. (آزواسپرمی)

معمولا در اغلب مردان وجود مشکل در ساخت و تولید اسپرم‌ها از دوران تولد ناشی می‌شود، اما مواردی همچون سبک زندگی صحیح می‌تواند سبب شود مشکلات ساخت و رشد اسپرم‌ها تا حد زیادی کاهش یابند. همچنین جالب است بدانید که مصرف بیش از حد الکل و سیگار از جمله عواملی هستند که تاثیر بسیار شدیدی بر روی اسپرم‌ها می‌گذارند و می‌توانند منجر به تولید کم یا غیر طبیعی اسپرم در بدن مردان شود. البته موارد دیگری همچون عفونت‌های دوران کودکی همچون بیماری اوریون، مشکلات کروموزومی همچون تستسترون پایین، بیماری‌های مزمن همچون نارسایی کلیه و مصرف برخی داروها نیز بر مشکلات اسپرمی بی تاثیر نیستند.

 همچنین در صورتی که آسیبی به دستگاه تناسلی مردانه وارد شود، احتمال‌ این که در نهایت سبب ایجاد مشکلات در تولید اسپرم شود، زیاد است. با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده می‌توان بیان کرد از هر ۱۰ مرد دچار آزواسپرمی، ۴ نفر از آنها از مشکلاتی در لوله‌های انتقال دهنده اسپرم رنج می‌برند. به طور معمول مشکلات به وجود آمده در لوله‌های انتقال اسپرم از نوع انسدادی بوده که بر اثر عفونت یا به صورت مادرزادی ایجاد خواهند شد.

انزال رتروگراد

یکی دیگر از مهمترین عوامل ناباروری در مردان انزال رتروگراد نام دارد. این بیماری حالتی است که علائم آن ناشی از ادرار کدر و انزال خشک است، در این مشکل منی در بدن به سمت عقب خواهد رفت.

به بیان واضح‌تر می‌توان بیان کرد در انزال رتروگراد مایه منی به جای این که از آلت تناسلی مردانه به سمت بیرون خارج شود، مسیر خود را برعکس رفته و وارد مثانه افراد خواهد شد. در واقع مشکل اصلی در این بیماری عدم بسته شدن اعصاب و ماهیچه‌های مثانه هنگام ارگاسم است.

در واقع در این بیماری هیچ مشکلی در مایع منی افراد وجود نداشته و اسپرم‌های موجود در این مایع کاملاً سالم هستند، اما به این دلیل که مایع منی در مسیر درست حرکت نمی‌کند، مردان دچار ناباروری خواهند شد. معمولا افرادی که دچار این عارضه هستند، می‌توانند با مواردی همچون جراحی، مصرف دارو و درمان سیستم عصبی این مشکل خود را برطرف کنند.

انسداد

برخی مواقع این امکان وجود دارد که لوله‌های انتقال دهنده اسپرم در مردان دچار انسداد شوند که در این صورت معمولا افراد با مشکل ناباروری مواجه خواهند شد. از جمله مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ ساز این بیماری هستند، می‌توان به جراحی وازکتومی، عفونت‌های مداوم، نقص مادرزادی یا التهاب و تورم اشاره نمود. در این بیماری معمولاً هنگام انزال اسپرم‌ها توانایی خارج شدن از بیضه‌ها و بدن مردان را نخواهند داشت.

مشکلات هورمونی در ناباروری مردان

یکی دیگر از مهمترین عوامل ناباروری در مردان تنظیم نبودن هورمون‌ها در این افراد است. معمولاً سطح هورمون‌های جنسی مردانه و تولید اسپرم‌ها توسط مجموعه‌ای از غدد و هورمون‌ها تنظیم خواهند شد. در صورتی که اختلال و مشکلی در روند تولید و ترشح هورمون‌ها به وجود آید، می‌تواند زمینه‌ ساز مشکلات ناباروری در این افراد شوند.

البته لازم از توجه داشته باشید که درصد بسیار کمی از ناباروری در مردان به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد می‌شود و معمولاً دیگر عوامل ناباروری زمینه‌ ساز این بیماری هستند. دلایلی که سبب ناباروری در مردان به علت مشکلات هورمونی می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • اختلال در تولید هورمون لوتئینی (LH) و هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) توسط هیپوفیز
  • کمبود تستوسترون
  • افزایش سطح هورمون پرولاکتین (۱۰ تا ۴۰ درصد مردان نابارور دچار آن هستند. افزایش این هورمون باعث کاهش تولید اسپرم‌ها، میل جنسی یا ناتوانی جنسی می‌شود.)
  • پرکاری غده تیرویید
  • کم کاری غده تیرویید (باعث کیفیت پایین اسپرم‌ها، تضعیف عملکرد بیضه و مختل شدن میل جنسی شده و فقط در ۱ درصد مردان نابارور دیده می‌شود.)
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (منجر به تعداد کم و تحرک پایین اسپرم‌ها، افزایش تعداد اسپرم‌های نابالغ خواهد شد. این وضعیت فقط در ۱ درصد مردان نابارور دیده می‌شود)

مشکلات جسمی

به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ناباروری در مردان می‌توان به مشکلات جسمانی در این افراد اشاره کرد.  معمولا وجود مشکلات جسمی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اختلال در تولید اسپرم‌ها داشته باشد. همچنین افزایش سن از جمله عواملی است که سبب می‌شود مسیر پایین آمدن اسپرم‌ها از بیضه‌ها تا نوک آلت تناسلی مختل شود. در نتیجه این عوامل باروری در مردان دچار مشکل و اختلال خواهد شد.  مشخص شدن مشکلات جسمی معمولاً با توجه به تعداد کم اسپرم‌ها یا شکل و مورفولوژی غیر طبیعی آنها امکان‌ پذیر است. برخی از اصلی‌ترین دلایل ناباروری در مردان از لحاظ مشکلات جسمی به شرح زیر هستند:

  • بالا رفتن سن (بعد از ۴۰ سالگی)
  • افزایش وزن (شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰)
  • مصرف بیش از اندازه الکل، سیگار و مواد اعتیادآور (به‌دلیل وجود نیکوتین و کانابینوئید در بافت بیضه‌ها)

واریکوسل (پیچ خوردگی)

واریکوسل یکی دیگر از عوامل ناباروری در مردان بوده که به حالتی اطلاق می‌شود که عروق داخل کیسه بیضه دچار افزایش حجم شوند. در نتیجه این مشکل درجه حرارت بیضه‌ها افزایش یافته و  تولید و کیفیت اسپرم‌ها دچار تغییراتی خواهند شد. ممکن است این وضعیت بر روی یک یا هر دو بیضه‌ها تاثیر بگذارد و در نتیجه آن تعداد اسپرم‌ها کاهش یافته و شکل اسپرم‌ها غیر طبیعی شود. بنابراین می‌توان یکی دیگر یکی از دلایل ناباروری در مردان را واریکوسل شناخت.

به بیان دیگر می‌توان گفت در واریکوسل زهکشی مناسب خون به دلیل مسدود شدن مسیر انجام نخواهد شد و رشد اسپرم‌ها دچار آسیب می‌شوند.  در نتیجه این مشکل خون از شکم به بیضه‌ها وارد می‌شود و سبب افزایش دمای بیش از حد در آن خواهد شد.

به طور کلی افزایش بیش از حد دما یا کاهش بیش از حد دما در بیضه‌ها می‌تواند اختلالاتی در تولید کافی اسپرم و تولید اسپرم سالم داشته باشد. خوشبختانه از بسیاری از جهات می‌توان واریکوسل را درمان کرد اما معمولاً به عنوان بهترین و موفقیت آمیزترین روش درمان ، می‌توان از جراحی نام برد.

بیضه‌ها در ناباروری مردان

یکی دیگر از عوامل ناباروری در مردان، چرخش بیضه‌ها درون کیسه بیضه بوده که این مشکل می‌تواند سبب ایجاد تورم شدید و انسداد خونرسانی در بیضه‌ها شود.

بدیهی است که در نتیجه این موارد آسیب جدی به باروری و تولید اسپرم مردان وارد خواهد شد. توجه داشته باشید که این بیماری بسیار جدی بوده و لازم است به صورت اضطراری برای درمان این بیماری با روش جراحی اقدام کرد. در غیر این صورت امکان از دست رفتن یک یا دو بیضه افراد وجود دارد.

عفونت‌ها و بیماری‌ها

عفونت‌ها و بیماری‌ها نیز می‌توانند از جمله عوامل ناباروری در مردان به حساب بیایند. برای مثال برخی بیماری‌ها سبب تحلیل رفتن بافت بیضه، کاهش تولید اسپرم و تحرک پایین اسپرم‌ها خواهند شد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به مواردی همچون اوریون، سل، بروسلوز، سوزاک، حصبه، آنفلوانزا، آبله و سفلیس اشاره نمود. همچنین برخی دیگر از بیماری‌های مقاربتی همچون سوزاک و کلامیدیا می‌توانند با ایجاد انسداد اپیدیدیم یا لوله‌ها سبب ایجاد ناباروری در مردان شوند. معمولاً برای درمان این بیماری‌ها از دارو و جراحی استفاده خواهد شد.

نتیجه گیری

 امروزه افراد زیادی با مشکل ناباروری مواجه هستند، در صورتی که افراد بتوانند با علل و عوامل ناباروری در مردان آشنا شوند، می‌توانند راه‌های درمان ناباروری مردان آن را نیز به راحتی پیدا کنند. در این مقاله سعی کردیم شما را با تمامی عوامل ناباروری در مردان همچون مشکلات هورمونی، مشکلات در بیضه‌ها و… آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط