Search
Close this search box.
لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری

لابیاپلاستی در بارداری یکی از سوالات و نگرانی‎‌های خانم‌ها در زمان بارداری است. از آن‌جایی که عمل لابیاپلاستی را برای زیباسازی ناحیه تناسلی انجام می‌دهند بهتر است با توجه به تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، این عمل را بعد از زایمان انجام دهند. در ادامه به دلایل، خطرات و میزان درد لابیاپلاستی در بارداری می‌پردازیم.

آیا لابیاپلاستی در بارداری قابل انجام است؟

لابیاپلاستی در بارداری توصیه نمی‌شود. به مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از عمل لابیاپلاستی در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آن‌جایی که در این جراحی از بیهوشی یا بی حسی استفاده می‌شود، ممکن است برخی عوارض را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.
  • در هنگام بارداری با تغییرات شدید هورمونی مادر باردار، تغییرات شدیدی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که بین ۳ تا ۸ هفته بعد از زایمان به حالت اولیه خود بازمیگردد.
  • دستگاه تناسلی خارجی در هنگام زایمان به دلیل خروج جنین، دچار کشیدگی و پارگی‌هایی در ناحیه پرینه می‌شود.
  • در هنگام زایمان عوارض ناشی از لابیاپلاستی در بارداری افزایش پیدا می‌کند.
  • با انجام لابیاپلاستی در بارداری و زایمان احتمال ایجاد عفونت وجود دارد به همین دلیل اگر لابیاپلاستی را در دوران بارداری انجام دهیم احتمال دارد مراقبت‌های بعد از عمل با هم تداخل داشته باشند و بر روی نتیجه اثر منفی ایجاد کند.

۰۰:۵۶
truncate dir-rtl

زمان مناسب برای جراحی لابیاپلاستی

خطرات لابیاپلاستی در بارداری

به طور کلی، هرگونه جراحی در دوره بارداری ممکن است خطرات خاص خود را داشته باشد، جراحی لابیاپلاستی در بارداری عوارض و خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد. در ادامه به مهم‌ترین خطرات این جراحی در دوره  بارداری می‌پردازیم:

✅خونریزی

دستگاه تناسلی بانوان در زمان بارداری بسیار ملتهب می‌شود و ممکن است بعد از جراحی لابیاپلاستی در بارداری و یا بلافاصله بعد از سزارین، این ناحیه خونریزی بیش از حدی داشته باشد بنابراین از دست دادن خون زیاد، سلامت مادر را به خطر می‌اندازد.

✅خطر عفونت

مانند هر جراحی دیگر، لابیاپلاستی در بارداری می‌تواند با خطر ابتلا به عفونت همراه باشد. با انجام لابیاپلاستی در بارداری، خطر عفونت بیشتر است و ممکن است منجر به مشکلات جدی برای شما و جنین شود. زیرا مراقبت‌های بعد از زایمان تحت تاثیر قرار بگیرد و به صورت درست و صحیح رعایت نشود. در نتیجه احتمال انواع عفونت در لابیاها و قسمت های دیگر وجود دارد که خطرناک است.

✅سقط جنین

از آنجایی که بعد از عمل لابیاپلاستی، باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود. این داروها ممکن است در دوره بارداری می‌تواند برای جنین مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین احتمال سقط جنین بعد از بیحسی موضعی افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات خطرناک برای جنین: جراحی لابیاپلاستی در حاملگی می‌تواند به رشد و توسعه نرمال جنین تاثیر بگذارد. این ممکن است منجر به مشکلاتی مانند نارسایی جنینی، نارسایی رحم، زایمان زودرس یا مرگ نوزاد در رحم شود.

✅مشخص نبودن فرم لابیاها

در دوره بارداری لابیاها فرم واقعی ندارند و دچار التهاب می‌شوند. برش لابیاها در این حالت، باعث می‌شود نتیجه جراحی به خوبی پیش نرود.

عمل لابیاپلاستی ممکن است باعث درد و عدم راحتی در دوران بارداری شود. این درد ممکن است به دلیل تغییرات در ناحیه لابیاها و نیز فشار و کشیدگی روی بافت‌ها باشد. برخی از عواملی که می‌توانند در افزایش درد لابیاپلاستی در دوران بارداری نقش داشته باشند عبارتند از:

تغییرات هورمونی: در دوران بارداری، سطح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند و این ممکن است باعث افزایش حساسیت و درد در مناطق حساس شود.

 تورم لابیاها: در دوران بارداری، بدلیل تغییرات در عروق و حجم خون بدن، لابیاها ممکن است تورم کنند. این تورم می‌تواند دلیل ایجاد درد و عدم راحتی در ناحیه لابیاها باشد.

فشار روی ناحیه لابیاها: با رشد جنین و افزایش حجم رحم، فشار روی ناحیه لابیاها افزایش می‌یابد. این فشار ممکن است درد و عدم راحتی را افزایش دهد.

در هر صورت، هرگز نمی‌توان دقیق پیش‌بینی کرد چقدر درد و عدم راحتی پس از لابیاپلاستی در دوران بارداری خواهد بود، زیرا هر فرد و شرایط بدنی اختصاصی دارد.

سوالات متداول لابیاپلاستی در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط