Search
Close this search box.
مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی

مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی چقدر است؟

مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی ارتباط مستقیمی با رعایت و توجه به نکات مراقبتی پس از این عمل دارد. فقط در همین صورت می توان انتظار داشت که بهبودی سریع حاصل شده و نتایج موفقیت آمیزی پس از این اقدام مشاهده شود. به طور قطع افرادی که عمل لابیاپلاستی را انجام می دهند، مشتاق هستند که زندگی آن ها به روال عادی خود برگردد. به همین دلیل اولین سوال آن ها از پزشک متخصص، مدت زمان بهبودی بعد از عمل لابیاپلاستی است. در ادامه مطلب در مورد این مدت زمان و مسائل مرتبط با آن توضیح می دهیم.

زمان لازم برای بهبود لابیاپلاستی

به صورت کلی باید گفت که لابیاپلاستی، از عمل های سنگین و پیچیده ای نیست و در صورتی که بانوان نکات مراقبتی لازم را در دوران نقاهت پس از عمل رعایت کنند، خیلی سریع تر از آنچه تصور داشتند، بهبود خواهند یافت. زخم های حاصل شده در عمل لابیاپلاستی، برای ترمیم کامل به ۵ هفته زمان نیاز دارند. ‌در حالت کلی، پروسه بهبودی کامل پس از عمل بین ۸ تا ۱۲ ماه، به طول خواهد انجامید و پس از این دوران بخیه ها کاملا از بین رفته و اثری از آن ها مشاهده نخواهد شد. این تایم بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی تنها در شرایطی است که فرد به تمامی نکات مراقبتی توجه کند. در غیر این صورت با بروز عوارضی مانند عفونت در زخم، این مدت طولانی تر خواهد شد.

عوامل موثر در زمان بهبود لابیاپلاستی

عوامل موثر در زمان بهبود لابیاپلاستی

در مورد زمان بهبودی پس از لابیاپلاستی، پزشکان بر این باورند که فرآیند بهبودی به پارامتر های مختلفی وابسته است. در ادامه این بخش به برخی از عوامل موثر در زمان بهبودی پس از این عمل اشاره می کنیم:

سیستم ایمنی بدن افراد

یکی از این فاکتور های مهم که تاثیر زیادی در مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی دارد، میزان قدرت سیستم ایمنی بدن هر فرد جهت ترمیم جای بخیه و زخم است. افراد می توانند قبل از اقدام به عمل و همچنین در دوران نقاهت پس از آن، سیستم ایمنی بدن خود را به خوبی تقویت کنند. 

تجهیزات و مهارت پزشک

از موارد موثر دیگر می توان به تجهیزات کلینیک و نیز مهارت پزشک متخصص اشاره کرد. همواره به بانوان توصیه می شود که جهت انجام عمل لابیاپلاستی به کلینیکی مجهز مراجعه کنید. علاوه بر این باید تحقیقات کافی در مورد پزشک انتخابی خود داشته باشید. از پزشکان متخصص و با تجربه در این زمینه می توان به سرکار خانم دکتر مهرنوش امیری اشاره کرد‌. این دکتر شناخته شده و با سابقه، از دانش، تجربه و آگاهی کاملی در زمینه عمل لابیاپلاستی برخوردار بوده و شما را در انجام این امر یاری می کند.

مراقبت های قبل و بعد از عمل

انجام مراقبت ‌های لازم قبل و پس از عمل لابیاپلاستی می تواند تاثیر چشمگیری در زمان لازم برای بهبود لابیاپلاستی داشته باشد. از نمونه انجام این مراقبت ها که در بهبودی سریع بسیار موثر هستند، تمیز نگه داشتن محل جراحی و همچنین استفاده از کمپرس سرد در روزهای ابتدایی پس از عمل است.

مصرف صحیح و به موقع دارو

مصرف داروهایی که پس از عمل توسط پزشک تجویز می شود نیز نقش مهمی در پروسه بهبودی خواهد داشت. از نمونه این دارو ها می توان به پماد های آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین اشاره کرد. این پماد به دلیل جلوگیری از ترشحات و عفونت در ناحیه عمل، تجویز می شود.

پرهیز از ارتباط جنسی

لازم است تا مدت مشخصی پس از عمل لابیاپلاستی افراد از برقراری ارتباط جنسی خودداری نمایند. این مدت زمان بر اساس نظر پزشک متخصص است که معمولا حداقل تا ۵ هفته خواهد بود. زیرا رابطه جنسی منجر به دخول، موجب احساس درد، احتمال عفونت و باز شدن بخیه ها خواهد شد.

چه عواملی دوره بهبودی لابیاپلاستی را طولانی می کند؟

عدم رعایت نکات مراقبتی لازم می تواند روند بهبود درمان لابیاپلاستی را بسیار طولانی کند. از موارد موثر در طولانی شدن مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی عبارتند از:

  1. عدم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند آنتی بیوتیک ها که موجب ایجاد ترشحات عفونی در زخم ها شده و فرآیند بهبودی پس از عمل افزایش خواهد یافت.
  2. مصرف الکل، استعمال سیگار و قلیان نیز می تواند ترمیم بخیه ها را به تعویق بیاندازد.
  3. از دلایل دیگر طولانی شدن روند بهبودی پس از لابیاپلاستی، مصرف غذاهای چرب و پر نمک است. زیرا نمک باعث افزایش ورم در ناحیه جراحی می شود.
  4. استرس، اضطراب و عصبانیت روند درمان را بسیار کند می کند. پس از نگاه کردن مداوم به ناحیه جراحی و یا هر گونه موضوعی که موجب استرس شما می شود، باید اجتناب کنید.
  5. بلند کردن وسایل سنگین و انجام هر گونه فعالیت شدید مانند دویدن، دوچرخه سواری، اسب ‌سواری یا حتی نشستن طولانی، زمان لازم برای بهبود لابیاپلاستی را افزایش می دهد.
  6. استحمام در آب داغ نیز موجب طولانی شدن  روند بهبودی می شود و باید به طور کامل از آن دوری کنید.
  7. بانوانی که شاغل هستند، توصیه می شود به مدت حداقل یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرند. اگر فعالیت آن ها در محیط کار سنگین است، باید این زمان به دو هفته افزایش یابد.
  8. میزان اصطکاک ایجاد شده در ارتباط جنسی، باعث خطر شدید پارگی بخیه ها می شود و باید تا مدت ۶ هفته بعد از لابیاپلاستی از رابطه جنسی خودداری شود.

آیا تعذیه در تایم بهبودی بعد لابیاپلاستی موثر است؟

تغذیه مناسب می تواند نقش موثری در کاهش یافتن تایم بهبودی کامل بعد از لابیاپلاستی داشته باشد. لازم است که افراد قبل و بعد از انجام این عمل، دستورالعمل غذایی متعادلی را بر اساس نظریه پزشک خود داشته و آن را رعایت کنند تا دوران نقاهتی آرام و بدون عوارض جانبی را تجربه کنند.

در این راستا مصرف ویتامین های C، A به صورت مرتب و طبق تجویز پزشک در روند بهبودی اثر مثبتی دارد. چرا که مصرف ویتامین C  موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و ویتامین A  نیز انعقاد خون و جلوگیری از خونریزی را به دنبال دارد. علاوه بر آن، استفاده از این دو ویتامین سبب افزایش کلاژن سازی و ترمیم سریع زخم ها و بخیه ها خواهد شد.

همچنین استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه به همراه فیبر بالا، مانع از بروز یبوست می شود. البته نوشیدن مقدار زیادی آب جهت التیام درد بسیار حائز اهمیت است. زیرا از میزان اسید ادرار کم کرده و به از بین بردن سوزش ناحیه جراحی در هنگام ادرار کمک می کند.

نتیجه گیری:

لابیاپلاستی از آن دسته عمل های بسیار راحت و بدون درد است که بانوان می توانند پس از گذشت چند روز و بلافاصله پس از بهتر شدن، به فعالیت های روزمره خود بپردازند. البته انجام برخی مراقبت ها و رعایت بایدها و نبایدهای پس از این عمل، نقش اساسی و مهمی در مدت زمان بهبودی بعد لابیاپلاستی فرد خواهد داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط