Search
Close this search box.
ورزش و ناباروری

ورزش و ناباروری چه ارتباطی باهم دارند؟

آیا واقعا ورزش می تواند در درمان برخی از اختلالات در زنان و مردان که توانایی باروری آنها را تحت تاثیر قرار داده، موثر باشد؟ چه ورزش هایی برای تقویت آزادسازی تخمک و اسپرم پیشنهاد می شود؟ در این مطلب قصد داریم درباره ارتباط ورزش و ناباروری و انجام ورزش های خاص برای زنان و مردانی که مشکل ناباروری دارند اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم، در صورت تمایل به این بحث تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آیا ورزش های خاصی برای زنان با مشکل ناباروری وجود دارد؟

یکی از مسائلی که تاثیرات مستقیمی بر روی ناباروری دارد مشکل اضافه وزن یا بالعکس لاغری شدید است. زنانی که وزن خیلی کمی دارند و بیش از حد لاغر هستند یا زنان بااضافه وزن بالا خیلی بیشتر از زنان با وزن نرمال دچار مشکلات هورمونی و در نهایت به هم خوردن چرخه قاعدگی می شوند. در نتیجه ناباروری در آنها بیشتر اتفاق می افتد. از آنجا که ورزش تاثیر بسزایی بر روی رسیدن به وزن مطلوب دارد می تواند به تنظیم هورمون ها در زنان کمک کرده و قدرت باروری آنها را بالا می برد.

ورزش هایی مانند یوگا برای از بین بردن استرس خانوم ها بسیار موثر هستند. استرس نیز مثل اضافه وزن یا کاهش وزن بیش از حد تاثیرات مخربی روی باروری زنان دارد و باعث کاهش تولید هورمون های تولید مثل می شود. ورزش یوگا با ایجاد آرامش و از بین بردن استرس در زنان روند تخمک گذاری آنها را بهبود بخشیده و احتمال باروری را در این زنان تا سه برابر افزایش می دهد.

آیا ورزش های خاصی برای آقایان با مشکل ناباروری وجود دارد؟

هر چقدر که مردان از سلامتی بدنی بیشتری برخوردار باشند به همان اندازه اسپرم‌ های سالم‌ تر و قوی‌ تری خواهند داشت. از آنجا که مشکلات و اختلالات مربوط به اسپرم یکی از شایع ترین دلایل ناباروری در مردان است انجام ورزش های مخصوص می تواند به قوی سازی اسپرم و در نتیجه درمان ناباروری آقایان کمک بزرگی کند.

در واقع ورزش کردن باعث بهبود عملکرد کلی اعضای بدن می شود که این امر منجر به بهبود اسپرم سازی می‌ شود. پس از تحقیقات انجام شده درباره رابطه ورزش و ناباروری، محققان به این نتیجه رسیده‌ اند که ورزش کردن به صورت مداوم باعث چربی سوزی بیشتر در بدن آقایان شده و مانع از تبدیل شدن تستوسترون به استروژن می‌ شود.

ورزش هایی همچون دوچرخه سواری، تمرینات استقامت و مقاومت، ایروبیک و سایر ورزش های هوازی قدرت اسپرم ها را بالا برده و شانس باروری مردان را تا حد قابل توجهی افزایش می‌ دهد.

درمان-ناباروری

چه تمریناتی برای بهبود سلامت تناسلی و عملکرد رحم مناسب است؟

برخی تمرینات ورزشی برای سلامت دستگاه تناسلی و عملکرد بهتر رحم مفید هستند و انجام آنها موجب تقویت این اعضا می شود که در ادامه مطلب به دو مورد آن اشاره می‌ کنیم:

تمرینات کگل

تمرین کگل نوعی تمرین ورزشی است که طی آن عضلات کف لگن منقبض و سپس شل می شوند.

این یک تمرین ساده است که به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ ای می توانید آن را در خانه انجام دهید و ماهیچه های لگن خود را تقویت نموده و مانع از ضعیف شدن آنها شوید. عضلات کف لگن همان ماهیچه های میان استخوان های لگن هستند و وظیفه آنها نگه داشتن دستگاه ادراری، تناسلی و دستگاه تولید مثل است. در واقع عضلات کف لگن از اعضای قرار گرفته درون لگن محافظت می کنند. ورزش کگل باعث تقویت این عضلات شده و از شل شدن آن جلوگیری می کند.

همچنین تمرینات کگل در دوره بارداری باعث شل و کشیده شدن ماهیچه های کف لگن در حین زایمان شده و  زایمان طبیعی را برای زنان راحت تر می کنند.

تمرینات کگل

تمرینات یوگا

تمرینات یوگا برای رفع استرس و رسیدن به سلامتی و آرامش ذهنی و جسمی تاثیر به سزایی دارند که یکی از فواید آن بهبود عملکرد رحم است. یوگا به گردش خون بهتر و منظم تر در رحم کمک می کند و باعث تقویت رحم و تخمدان می شود. تمرینات یوگا برای از بین بردن دردهای ملایم رحم مفید بوده و موجب انعطاف و عضلات اطراف لگن می گردد. از آنجا که سلامتی جسمانی و روانی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند انجام تمرینات یوگا با کاهش دردهای رحمی به خصوص در دوران قاعدگی زنان استرس و تنش های ناشی از این دردها را از آنها دور خواهد کرد و سلامت عاطفی و جسمی زنان را همزمان به همراه خواهد داشت.

تاثیر پیاده روی بر باروری زنان

پیاده روی یعنی همین راه رفتن ساده روتین می تواند بر باروری زنان نقش داشته باشد.  در واقع پیاده روی برای رفع مشکلات ناشی از اضافه وزن همچون؛ سندرم تخمدان پلی کیستیک یا پیش دیابت که باعث عدم تعادل هورمونی در زنان می شوند موثر است. از طرفی زنان با وزن بالا ممکن است در سیکل ماهانه خود تخمک گذاری نداشته باشند یا سطح پروژسترون در آنها کاهش یابد. در نتیجه داشتن یک برنامه پیاده روی مداوم با از بین بردن اضافه وزن آنان شانس باروری را در آنها افزایش می‌ دهد.

پیاده روی یک ورزش کم هزینه با شدت متوسط است که برای زنانی که نمی توانند ورزش های سنگین انجام دهند یا برای سایر ورزش ها هزینه کنند بسیار مناسب بوده و تاثیرات بسزایی در سلامتی جسمی و روحی آنان دارد. پیاده روی علاوه بر فواید مثبت بر سلامت کلی بدن زنان و بهبود روند باروری موجب بالا رفتن روحیه آنها برای رسیدن به هدف باروری خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم ورزش و ناباروری رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند‌ و انجام برخی ورزش های خاص مثلا دوچرخه سواری و ورزش های هوازی برای مردان و یوگا و تمرینات کگل برای زنان کاملا مفید بوده و در بهبود عملکرد و سلامت دستگاه تناسلی و تولید مثل آنها موثر است. در نتیجه ورزش و پیاده روی منظم باعث کاهش وزن مردان و زنان شده و با تنظیم هورمون های آنها روند باروری را سرعت می بخشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات مهم بارداری و ورزش یا تاثیر ورزش در درمان ناباروری می توانید سایر مقالات سایت دکتر مهرنوش امیری را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط